Bokhandelens forfatterstipend og sakprosapriser deles ut på Lillehammer

24.05.2017

Bokhandelens forfatterstipend og sakprosapriser deles ut under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer 1. og 2. juni.

Elephant Kunsthall, torsdag 1. juni kl. 15.00:
Bokhandlerforeningen deler årlig ut tre stipend til nye og sterke skjønnlitterære forfatterskap. Det er Forfatterforeningens litterære råd som innstiller forfattere til stipendene. Stipendene deles ut av Trine Stensen fra Bokhandlerforeningen. Etter stipendutdelingen blir det en samtale med de ferske stipendmottakerne. Samtalen ledes av forfatter Eirik Ingebrigtsen.

Elephant Kunsthall, fredag 2. juni kl. 15.00:
Bokhandlerforeningen deler årlig ut to sakprosapriser, en forfatterpris og en oversetterpris. Prisene tildeles lovende forfatter- og oversetterskap i etableringsfasen. Prisene deles ut i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og det er en jury nedsatt av NFF som innstiller til prisene. Juryen har i år bestått av Espen Søbye (juryleder), Arnhild Skre og Per Qvale. Prisene deles ut av Trine Stensen fra Bokhandlerforeningen. Etter prisutdelingen vil det være en samtale med de ferske prismottakerne. Samtalen ledes av Tore Slaatta, generalsekretær i NFF.