De nominerte til Rivertonprisen 2018 er klare!

21.03.2019

HER ER JURYENS «SHORTLIST» TIL ÅRETS RIVERTONPRIS

Gard Sveen, Samuel Bjørk, Tore Aurstad & Carina Westberg, Heine Bakkeid og Unni Lindell er nominert til Rivertonprisen for 2018.

Nominasjonene ble kunngjort på Krimfestivalen i Oslo torsdag formiddag. Prisen deles ut av det kriminallitterære selskapet Rivertonklubben 4. april.

Juryen har vært ledet av litteraturprofessor Hans H. Skei, som har hatt med seg forfatterne Trude Teige og Elin Bjørhei.

Juryens begrunnelser:

Gard Sveen, Bjørnen (Cappelen Damm)
Det er tydelig at Gard Sveen kan det han skriver om. I Bjørnen bruker han sin kunnskap fra Forsvarsdepartementet for alt den er verdt. Boken er en spionthriller med gode miljøskildringer og overbevisende karakterer, og gir klare assosiasjoner til Treholt-saken. Sentralt står svik, uvennskap og allianser som blir avgjørende for menneskers skjebner. Gard Sveen gjennomfører et godt stykke avansert fortellerteknikk i parallelle handlingsforløp som til slutt henger sammen og får en til å føle hvor kald den kalde krigen var.
Last ned pressebilde av forfatteren og omslaget på Cappelen Damms hjemmesider

Samuel Bjørk, Gutten som elsket rådyr (Vigmostad & Bjørke)
Samuel Bjørk er pseudonymet forfatteren Frode Sander Øien bruker i sine krimromaner. Boka er den tredje krimromanen om etterforskerduoen Holger Munch og Mia Krüger. Juryen finner det befriende å lese en forfatter som har en stemme som skiller seg ut, en som tør å gå sine egne veier. Forfatteren unngår ordgyteri, er nærmest minimalistisk i stilen. Men gjennom et språk som er presist og rytmisk bidrar nettopp språket til å gi historien driv og tempo.
Last ned pressebilde av forfatteren og omslaget på Vigmostad & Bjørkes hjemmesider.

Tore Aurstad & Carina Westberg, Djeveldansen (Vigmostad & Bjørke)
I den tredje historiske krimromanen med fullmektig Theodor Wulfsberg og betjent Bernt Nystuen i hovedrollene befinner vi oss i Kristiania i år 1900. Forfatterne har satt et godt og sidevendende krimmysterium inn i en interessant historisk epoke som de på imponerende vis bringer til live. Her er det gode dialoger spekket med datidens ord. Herlige historiske detaljer, atmosfære og troverdige og levende karakterer.
Last ned pressebilde av forfatterne og omslaget på Vigmostad & Bjørkes hjemmesider.

Heine Bakkeid, Møt meg i paradis (Aschehoug)
Nordic noir lever i beste velgående i den andre boken i denne lovende krimserien hvor Thorkild Aske tar på seg et potensielt dødelig oppdrag. Det gode og originale språket hever denne krimromanen over mange andre i samme sjanger. Et særdeles godt gjennomført krimplott holder leseren i ånde i en underholdende og spennende krim hvor det også har blitt plass til noe humor.
Last ned pressebilde av forfatteren og omslaget på Aschehougs hjemmesider.

Unni Lindell, Dronen (Aschehoug)
Forfatteren sier at denne romanen «først og fremst er et eventyr for voksne. Dernest er det en kriminalroman.» Det er Lindells andre roman der Marian Dahle har store utfordringer med å oppklare bestialske drap, men Cato Isaksen er også med selv om han er mer i bakgrunnen. Som lesere følger vi forbryteren på nært hold, og spenningen gjelder dermed først og fremst hvordan og når politiet løser sine oppgaver. En komplisert og intelligent intrige fremstilles i et rikt og variert språk.
Last ned pressebilde av forfatteren og omslaget på Aschehougs hjemmesider.

Kontaktperson: Juryens leder, Hans H. Skei, h.h.skei@ilos.uio.no , mobil 975 18 415

RIVERTONKLUBBENS ÆRESPRIS

Litteraturprofessor Hans H. Skei er tildelt Rivertonklubbens ærespris for sin mangeårige innsats for kriminallitteraturen. Tildelingen av prisen – en forgylt revolver – fant sted på Krimfestivalen i Oslo torsdag formiddag.

Her er begrunnelsen til Rivertonklubbens president, Tom Egeland:

Vinneren av Rivertonklubbens ærespris er en sann krim-venn. Han er en entusiast med inne-stemme, en uvanlig og spesielt verdifull krimentusiast. Utrettelig engasjert! Alltid oppdatert. Han er en formidler med stor kjærlighet til krim­sjangeren. Med kritisk distanse leser han alt som utkommer av norsk – og også mye internasjonal – krim.  Han er en myndig leser, og han vet hva han liker. Hans form er sindig, hans blikk for kvalitet er ubestridelig. Hans brede, skjønnlitterære orientering fyller hans vurderinger med substans og dybde.  I motsetning til de fleste av oss, er årets æresprisvinner en som vet hva han snakker om. Han er professor! Ikke nok med det: Han er professor i litteraturvitenskap. Han er landets ledende ekspert på Faulkner – som faktisk også har skrevet krim. Kanskje ikke tilfeldig at Faulkners krim også er oversatt av prisvinneren. I Rivertonklubben er han en sann veteran: I en årrekke var han klubbens president, og de siste årene har han ledet juryen som tildeler Rivertonprisen til fjorårets beste kriminallitterære verk. Rivertonklubbens ærespris går til Hans H. Skei!

Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen & Forleggerforeningen