Leserundersøkelsen 2016

03.05.2016

– Stadig flere av oss leser og kjøper e-bøker i tillegg til papirbøker. Dette er i tråd med utviklingen vi ser i andre land, sier Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen.

Leserundersøkelsen gjennomføres av Ipsos MMI på oppdrag fra Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen. Undersøkelsen kartlegger blant annet nordmenns lesevaner og bokkjøp.

Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningens leserundersøkelse ble offentliggjort i dag. Undersøkelsen viser at boklesingen i Norge holder seg stabilt på verdenstoppen: Ni av ti nordmenn leste minst en bok i fjor (utenom skolebøker). Hele 97 % av kvinnene leser bøker, mot 85 % av mennene. I snitt leser nordmenn 15 bøker i året, og 40 % av oss leser flere enn ti bøker årlig.

20 % av befolkningen hørte en lydbok i fjor, mens 15 % av befolkningen leste minst en e-bok (mot 12 % i 2014). Det er også stadig flere som kjøper e-bøker. Det er omtrent like mange som leser norske som fremmedspråklige e-bøker.

– Vi er veldig glade for å se at boklesingen fortsatt står sterkt i Norge. Tallene viser et stabilt og godt marked i en medievirkelighet som er i stor forandring, sier Kristenn Einarsson, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

Undersøkelsen finner du her.

Kontaktinfo:

Trine Stensen, administrerende direktør Bokhandlerforeningen, 950 60 117