Marianne Clementine Håheim fikk årets Bjørnsonstipend

07.09.2017

Stipendet på 25.000 kroner ble tildelt Marianne Clementine Håheim (t.v) under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 6. September. Bjørnson-stipendet skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til. (Foto: Sven Erik Skarsbø)

Med romanen Svart belte setter Håheim ord på noe som ikke alltid er så lett å snakke om, sykdommen anoreksi, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen. Det er både vondt å lese og detaljert skildret, men desto viktigere at det blir lest, fortsetter Stensen.

Norges forfattertalenter fortjener plass og taletid i offentligheten og vi vil gjerne bidra til dette, sier Johild Kosberg Bredin, festivalsjef for Bjørnsonfestivalen. – Marianne Clementine Håheims forfatterstemme skiller seg ut fra mengden og fortjener å bli lest av et stort publikum. Vi er stolte av å åpne Bjørnsonfestivalen med å tildele stipendet til henne.

I løpet av festivalen vil det muligheter til å møte Bjørnsonstipendvinneren både til scenesamtale og på morgenarrangementet Fole god bok til frokost. Marianne Clementine Håheim skal samtale om romanen Svart belte med forfatter og tidligere stipendvinner Endre Ruset på festivalens åpningsdag. Hun skal også bidra til morgenarrangementet Fole god bok til frokost ved å fortelle om sine egne litteraturfavoritter, samt lese fra egne tekster.

Marianne Clementine Håheim (f.1987) debuterte med Bilydar i 2012 og ble kalt landets rockepoet. Svart belte er Håheims første roman. I sin tid satte Patti Smith ord på det unge ved å vise skaperkraft, kjærlighet og destruksjon. Det går en linje fra Patti Smiths poetiske prosa og fram til Marianne Clemetine Håheims språklige kraft.

Om Bjørnsonstipendet
Stipendet tildeles en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til og som fortrinnsvis er i etableringsfasen. Stipendet er på kr 25.000 og ble utdelt  av Trine Stensen fra Bokhandlerforeningens under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 6.9 kl 15.00. Det er det litterære råd i Forfatterforeningen som utgjør juryen i samarbeid med Bjørnsonfestivalen og Bokhandlerforeningen.

Tidligere vinnere av Bjørnsonstipendet er:

Vi gratulerer Marianne Clementine Håheim med Bjørnsonstipendet 2017!

Klikk  her for Høyoppløselig bilde av Marianne Clementine Håheim

Kontaktpersoner: