Rivertonprisen 2017 til Aslak Nore

15.03.2018

RIVERTONPRISEN for beste norske krim 2017 gikk til Aslak Nore for Ulvefellen.

Juryens begrunnelse:
For 2017 går prisen til en spenningsroman som holder seg innenfor rammen av krigsårene, og som klarer seg helt strålende med å følge farligheter, drap, spionasje og kontraspionasje som viser seg å kunne være avgjørende for utfallet av krigen. Hvis man har som absolutt krav at etterforskning skal foregå og forbrytelser oppklares i en kriminalroman, kommer denne romanen til kort. Men vi har selvfølgelig spenningsromaner der mystifikasjon, mistanke, falske spor og ledetråder er fullgod erstatning for mordets enkle kunst. Årets prisvinnerbok er en slik roman – kunnskapsrik, velskrevet, grundig og etterrettelig i tegningen av miljø og mennesker og historiske hendelser som er en forutsetning for at de litterære skikkelsene og de dramatiske hendelsene skal fungere, noe de gjør på overbevisende måte.

Juryen har bestått av: Hans H. Skei (leder), Knut Faldbakken og Elin Brend Bjørhei.

Informasjon om forfatteren:
Aslak Nore er fra Oslo. De siste årene har han etablert seg som en av de tydeligste stemmene i norsk offentlighet, blant annet med dokumentarbøkene "Gud er norsk" (2007) og "Ekstremistan" (2009). Nore er også kommentator i VG, og sammen med Asbjørn Slettemark skriver han krimbloggen op-5.no. Den kritikerroste thrilleren "En norsk spion" (2012) var Nores første roman om Peter Wessel, og den har fått sin oppfølger i "Oslo Noir" (2014). I 2017 har han gitt ut den spionthrilleren "Ulvefellen", som han har fått stor anerkjennelse for blant norske kritikere.

Øvrige nominerte:
Øistein Borge: Det som aldri dør (Font Forlag)
Lars Mæhle: Den stille flokken (Det Norske Samlaget)
Trude Teige: Pasienten (Aschehoug)
Kurt Aust: Skipet med det onde øyet (Aschehoug)

Om Rivertonprisen:
Rivertonprisen, "Den gyldne revolver", deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren.
Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Informasjon om nominasjonene og juryens begrunnelse finnes på hjemmesidene til Rivertonklubben – www.rivertonklubben.no

For ytterligere informasjon, kontakt:

•             Kommunikasjonssjef i Aschehoug, Mona Ek, mona.ek@aschehoug.no, telefon 977 32 170

•             President i Rivertonklubben, Tom Egeland, tom.egeland@gmail.com, telefon 913 06 872

•             Juryleder Rivertonklubben, Hans H. Skei,  h.h.skei@ilos.uio.no, telefon 975 18 415

Foto: Bok365.no

Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen