Therese Tungen fikk årets Bjørnsonstipend

06.09.2018

Bjørnsonstipendet for 2018 ble tildelt Therese Tungen (t.h.) under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 5. september. Stipendet er på 25.000 kroner, og skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til. (Foto: Øystein Eik)

Dette er noveller man ikke glemmer så lett, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen. Jeg håper stipendet kan gi skrivero, slik at vi snart hører fra Tungen igjen, fortsetter Stensen.

En av våre viktigste oppgaver er å legge til rette for at nye forfattere når ut til publikum, sier Johild Kosberg Bredin, festivalsjef for Bjørnsonfestivalen. – Therese Tungen har skrevet en sterk debut og vi mener hun fortjener å bli lest av et stort publikum. Vi er stolte av å åpne Bjørnsonfestivalen med å tildele stipendet til henne.

I løpet av festivalen vil det muligheter til å møte Bjørnsonstipendvinneren både til scenesamtale og på morgenarrangementet Fole god bok til frokost. Therese Tungen skal samtale om novellesamlingen Ein gong var dei ulvar med forfatter og tidligere stipendvinner Endre Ruset på festivalens åpningsdag. Hun skal også bidra til morgenarrangementet Fole god bok til frokost ved å fortelle om sine egne litteraturfavoritter, samt lese fra egne tekster.

Therese Tungen (f.1977) er født i Kvam i Gudbrandsdalen. Hun jobber som forlagsredaktør i Samlaget og har vært litteraturanmelder i Morgenbladet og Klassekampen. Hun har gått på forfatterstudiet i Bø og på Aschehougs forfatterskole. For boka Ein gong var dei ulver mottok hun Aschehougs debutantstipend for 2017.

Om Bjørnsonstipendet
Stipendet tildeles en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til og som fortrinnsvis er i etableringsfasen. Stipendet er på kr 25.000 og ble delt ut av Trine Stensen fra Bokhandlerforeningens under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 5.9 kl 15.00. Det er det litterære råd i Forfatterforeningen som utgjør juryen i samarbeid med Bjørnsonfestivalen og Bokhandlerforeningen.

Tidligere vinnere av Bjørnsonstipendet er:

Vi gratulerer Therese Tungen med Bjørnsonstipendet 2018!

Juryens begrunnelse er vedlagt sammen med bilde av stipendvinneren.
Foto: Pernille Blåfjell Walvik

Kontaktpersoner: