Nå er det Mammutsalg i bokhandelen!

27.02.2015

Mammutsalget er det største boksalget i Norge. I alt er det nærmere 1200 unike titler på årets salg.

Hele tre av fire nordmenn kjenner til Mammutsalget, viser en ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI.

Bøker er populært. Det store utvalget av bøker til gode priser gjør Mammutsalget stadig like aktuelt, sier Anne Schiøtz, prosjektleder i Bokhandlerforeningen.

For andre år på rad er e-bøker med på Mammut, i år med så mange som 529 titler. I alt er det nærmere 1200 unike titler på årets salg. Utvalget spenner fra romaner, biografier og dokumentarer, til flotte illustrerte praktbøker og barne- og ungdomsbøker. 90 prosent er på Mammut for første gang.

Mammut skal ha noe for enhver smak. Her finner du bestselgerne du ikke rakk å lese i fjor, du kan oppdage nye forfattere, og kanskje prøve en e-bok for første gang, sier Schiøtz.

De tre mest populære titlene, basert på bokhandlernes innkjøp, er kriminalromanen Marco-effekten av Jussi Adler-Olsen, Norsk etymologisk ordbok av Yann de Caprona, og barneboka Smarte små - Kroppen vår av Doris Rübel.

Mammutsalg 2014

En av de absolutt mest populære forhåndsbestilte bøkene er en skikkelig mammut av en bok, nemlig Norsk etymologisk ordbok, sier butikksjef Anette Mello Stenhaug hos Norli i Universitetsgata. Bjarte Bertel Tungodden anbefaler to av sine Mammut-favoritter; Gaute Heivolls Over det kinesiske hav og Fernando Pessoas Uroens bok.

Fakta om Mammut

• Mammutsalget er det største boksalget i landet, både når det gjelder antall titler og bokhandler og forlag som er med.
  • I alt er det nesten 1200 unike titler, 470 bokhandlere, inkl. nettbokhandlere og 65 forlag på årets Mammutsalg.
  • Mammutsalget har lange tradisjoner. Det første salget fant sted så tidlig som i 1885. I 1964 ble Mammutnavnet lansert, men ingen vet nøyaktig hvorfor!
  • Mammutsalget er et samarbeid mellom Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.
  • Mammut varer i to uker fra 16. - 28. februar.