Rivertonprisen for beste norske krim 2014 tildelt Karin Fossum

23.03.2015

En ufattelig stor og gledelig overraskelse, som jeg aldri hadde ventet meg! Her, i ensomheten ute på landet og med mye hardt arbeid, kan jeg nesten glemme at jeg fremdeles blir vurdert, sier årets prisvinner Karin Fossum.

Juryens begrunnelse:
Årets vinner er, kanskje ikke overraskende, en av dem som forlengst har plassert seg i førstedivisjonen av norsk krim, både her hjemme og i utlandet. Hennes første krimbok kom i 1995 og forfatterskapet har vært stort og seriøst. Hun dyrker nærportrettet av menneskene hun forteller om, lar oss komme bak fasaden, under huden, i sin søken etter motiv og årsak for forbrytelsene. Slik er det også denne gangen hvor hun fokuserer med stor innlevelse på barn og oppvekst, alenemødre og omsorg. Det er sårt og vondt og brutalt.

Informasjon om forfatteren:
Karin Fossum (f.1954) debuterte allerede i 1974 med diktsamlingen Kanskje i morgen, som hun fikk Tarjej Vesaas' debutantpris for. I 1995 kom Evas øye, den første kriminalromanen med den sindige Konrad Sejer som etterforsker, og Karin Fossums gjennombrudd i forhold til et stort publikum, var et faktum. Karin Fossum er den tredje forfatteren som har vunnet Rivertonprisen to ganger - i 1996 vant hun for romanen Se deg ikke tilbake.

Karin Fossums bøker er solgt til 37 land og belønnet med flere internasjonale priser. I 2005 var den engelske oversettelsen av Elskede Poona «runner up» i konkurransen om britiske Crime Writers' Associations Gold Dagger-pris, av mange regnet som verdens mest prestisjefulle pris for kriminallitteratur.

Karin Fossum får Rivertonprisen for boken  for Helvetesilden.

Øvrige nominerte:
Asbjørn Jaklin, Rød sone; Merete Junker: Venuspassasjen; Marit Reiersgård: Jenta uten hjerte og Gunnar Staalesen: Ingen er så trygg i fare

Om Rivertonprisen:
Rivertonprisen, "Den gyldne revolver", deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Rivertonklubben ble startet i 1972 og det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. I år er det 42 år siden prisen første gang ble delt ut. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.