Sakprosapris til Erika Fatland

02.09.2015

Forfatter Erika Fatland får Bokhandelens sakprosapris på 50.000 kroner for sitt forfatterskap. Prisen er et samarbeid mellom Bokhandlerforeningen og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og skal gå til en ung, norsk sakprosaforfatter.

Jeg har aldri fått en pris før, og syns dette er utrolig stas. Det gir inspirasjon til nye reiser og flere bøker, sier Erika Fatland (bildet).

– Målet med prisen er å løfte frem nye stemmer i norsk sakprosa, og inspirere til mer skriving og flere utgivelser, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen.

Om hennes siste bok Sovjetistan sier juryen «Lesaren får reisa på papiret i land få av oss kjenner, i følgje med ein nysgjerrig, modig og kunnskapsrik forfattar. Fatland maktar å laga både alvorleg, opplysande og underhaldande tekst ut av ei til dels strabasiøs reise som ho gjorde åleine også i dei av statane der det er langt mellom minibankar og trådlause nettverk, der ytringsfridom er framandord og der alle slags reiser er strengt regulerte og overvaka.»

[Foto: Erik Fosnes Hansen. ]

Juryen har bestått av oversetter og forfatter Eve-Marie Lund, Arnhild Skre, sakprosakritiker i NRK og forfatter, samt Espen Søbye, sakprosakritiker i Morgenbladet og forfatter.

Bokhandelens sakprosapris deles ut på Tanum Karl Johan fredag 4. september klokken 16.00.

Erika Fatland vil lese frå Sovjetistan. Arrangementet vil vare i ca. en time. Velkommen!

Erika Fatland er forfatter og sosialantropolog. Hun debuterte med barneboka Foreldrekrigen i 2009 og ble brageprisnominert i 2011 for boka Englebyen, om Beslan etter terrorangrepet. I 2012 kom Året uten sommer, om 22. juli-tragedien. Bøkene er oversatt til fire språk. Hennes siste bok, Sovjetistan, er en reise til land som er ukjente selv for den mest erfarne globetrotter, de tidligere sovjetrepublikkene Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan. Sovjetistan er oversatt til seks språk. Fatland har studert og arbeidet internasjonalt, behersker åtte språk og har vært stipendiat ved Norsk utenrikspolitisk institutt.

Om Bokhandelens sakprosapris

Bokhandlerforeningen deler årlig ut sakprosapriser til forfattere og oversettere. En fagbokpris og en oversetterpris. Prisene er et samarbeid med NFF. Prisene tildeles lovende forfatter- og oversetterskap som er i etableringsfasen. Vedkommende må ha en ny utgivelse det foregående året for å komme i betraktning. Prisene er på 50.000 hver. Tidligere vinnere er Maria Reinertsen (Henriette Schønberg Erken, 2014), Markus Lindholm (Evolusjon. Naturens kulturhistorie, 2013) og Bår Stenvik (Skitt, 2012).

For intervjuavtaler, kontakt Erika Fatland tlf. 98 06 40 25 / epost: erikafatland@hotmail.com

For andre henvendelser: Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen tlf. 950 60 117 / epost: trine@bokhandlerforeningen.no

Vi gratulerer Erika Fatland med Bokhandelens sakprosapris 2015!