Bjørnsonstipendet til Guri Sørumgård Botheim

Guri Sørumgård Botheim fra Lesja mottar Bjørnsonstipendet 2024. Stipendet er på 30.000 kroner og skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til. Utdelingen skjer under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 4. september kl. 15.00.

Guri-Sorumgard-Botheim får Bjørnsonstipendet 2024. Foto: Benedikte Skarvik/Oktober.

Guri Sørumgård Botheim (f. 1978) har tidligere gitt ut romanen Ramstein pensionat (skrevet sammen med søsteren Sigrid i 2009) og diktsamlingen Heime mellom istidene (2016). I fjor kom den kritikerroste romanen Høgfjellsmeldinga, og publikum fikk for alvor opp øynene for forfatteren fra Lesja.

– Eg er stolt over å få tildelt Bjørnsonstipendet, og eg er glad på vegner av romanen min, Høgfjellsmeldinga. Eg brukte over fem år på å skrive boka, og da ho var ferdig, innsåg eg at det var ein politisk roman, sier Botheim om tildelingen.

– Kva om Bjørnson hadde levd i dag? Da ville han hatt mange saker å engasjere seg i! Eg meiner at forfattarane har ei viktig rolle når det gjeld å finne ord og måtar å omtala dei store og komplekse menneskeskapte problema. Vi treng eit kvardagsspråk for å kunna forstå og for å kunna kjenne engasjement.

Kjærlighet og villrein

I Høgfjellsmeldinga møter vi Ragna Svae som flytter til Hjerkinn for å jobbe som kommunikasjonsansvarlig ved Norsk Villreinsenter. Der skal hun skrive en utredning om villreinens utfordringer samtidig som hun baler med eget kjærlighetsliv.

Høgfjellsmeldinga er både viktig, spennende, morsom og særdeles godt skrevet. Romanen utforsker kjærligheten mellom mennesker, men også relasjonen vår til natur og dyreliv. Villreinen i Guris hjemtrakter Dovrefjell har en viktig rolle i romanen, og forfatteren stiller spørsmål ved vår rett til å bygge ned naturen og ta fra dyra leveområdene sine, sier festivalsjef i Bjørnsonfestivalen Johild Kosberg Bredin.

– Med Høgfjellsmeldinga viser Guri Sørumgård Botheim frem en solid penn og en engasjerende fortellerstemme. Jeg håper Bjørnsonstipendet kan bidra til at flere oppdager bøkene hennes – og gi Botheim tid og rom til å utvikle forfatterskapet sitt videre. Erfaringsmessig peker Bjørnsonstipendet ut forfattere det er verdt å følge med på videre, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Guri Sørumgård Botheim har hovedfag i allmenn litteraturvitenskap fra NTNU og har gått på Forfatterstudiet i Bø. Hun arbeider som rådgiver i Norsk Forfattersentrum.

Bjørnsonstipendet ble etablert i 1997, og deles ut av Bokhandlerforeningen, Den norske Forfatterforening og Bjørnsonfestivalen. Stipendet deles ut under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde, onsdag 4. september. Mer om Bjørnsonstipendet her.

Tidligere mottakere av Bjørnsonstipendet:

Guri Sørumgård Botheim føyer seg inn i en lang rekke av begavede stipendmottakere: Mazdak Shafieian (2023), Odd Eirik Sætre Færevåg (2022), Sandra Lillebø (2021), Ingvild Schade (2020), Maria Navarro Skaranger (2019), Therese Tungen (2018), Marianne Clementine Håheim (2017) Tiril Broch Aakre (2016) Anna Kleiva (2015) Ida Hegazi Høyer (2014) Eivind Hofstad Evjemo (2013) Erlend O. Nøtvedt (2012) Jan Roar Leikvoll (2011) Sigmund Løvåsen (2010) Inger Bråtveit (2009) Vemund Solheim Ådland (2008) Mirjam Kristensen (2007) Gunnhild Øyehaug (2006) Endre Ruset (2005) Carl Frode Tiller (2004) Johan Harstad (2003) Mathias Faldbakken (2002 Steinar Opstad (2001) Annette Mattsson (2000) Karl Ove Knausgård (1999) Steinar Løding (1998) og Erlend Aas (1997).

Kontaktpersoner:

Johild Kosberg Bredin, festivalsjef Bjørnsonfestivalen, johild@bjornsonfestivalen.no, 91 14 91 19
Anne Schiøtz, direktør Bokhandlerforeningen, direktor@bokhandlerforeningen.no, 91 18 56 04