PRIDE i bokhandelen: Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg

Litteraturen har potensiale til å gi nye perspektiver og kunnskap, øke kritisk tenkning og bekjempe fordommer. Her spiller bokhandelen en uvurderlig rolle i å samle og tilby et bredt spekter av bøker av, for og om alle. Når utstillinger av skeive titler fortsatt vekker reaksjoner og protester – da vet vi at det betyr noe at de er der.

Litteraturlunsj hos SV og Venstre

20. juni var bokbransjen invitert til Litteraturlunsj hos SV og Venstre. Tema var Leselyststrategi, boklov og budsjett. – Ikke undervurder bokhandelens betydning, evne eller vilje til å bidra, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz i sitt 3 minutters tilmålte innlegg. Les innlegget her.

Distriksbokhandlere samles i utviklingsprogram

Denne uka møttes 11 bokhandlere fra hele landet til sin første samling i Merkur bok. Merkur bok er et kompetanse- og utviklingsprogram for bokhandlere i Distrikts-Norge som har som målsetting å sikre et godt bok- og kulturtilbud i hele landet.

Bokhandelen skal opplyse, underholde og gjøre unge glade i bøker

– Det å rett og slett lære noe – enten det er gjennom sakprosa eller en god roman om en annen del av verden – det vil jeg si er det aller viktigste, svarer bokhandler Christin Kramprud på spørsmål om hva som er bokhandelens samfunnsoppdrag. Vi besøkte Christin i Norli Storgata 61 under Litteraturfestivalen i Lillehammer.

Bokhandelen leverer på bredde

Klassekampen publiserte 1. juni et intervju i forbindelse med debatten om Bokloven på Lillehammer samme dag. Merkelig nok var det bare to av tre debattanter som fikk uttale seg, nemlig Cecilie Naper og Karine Nyborg, og ikke John Thomasgaard som representerte bokhandelen. I Klassekampen utgave 7. juni, kommer vi derfor med et svar som kan bidra til å nyansere debatten.

Hva mener Bokhandlerforeningen om bokloven – og hvorfor?

Bokhandlerforeningen ønsker seg en enkel lov som gjør at vi kan fortsette å gi leserne et stadig bedre tilbud også i årene som kommer.

Les vårt innlegg i Klassekampen 27.4.22

Ikke begrens bokhandelens mulighet for å gi leserne et stadig bedre tilbud, i hvert fall ikke på en måte det som det verken er dokumentert behov for eller effekt av.

Bokhanderforeningen på Arbeiderpartiets kulturkaffekopp

Betydningen av både fysiske bokhandler og gode digitale tjenester ble tydelig under pandemien.

Bokhandelbesøk av Senterpartiets kulturfraksjon

Tirsdag 15. februar besøkte politikere fra Senterpartiet bokhandelen.