Handle lokalt-dagen 12. oktober: Foreslått lovendring kan styrke distriktsbokhandelen

På Handle lokalt-dagen 12. oktober markeres betydningen av lokal handel for å styrke nærmiljøet, sikre arbeidsplasser og bevare et levende lokalsamfunn. En foreslått lovendring kan gjøre det lettere for kommunene å handle fra lokale aktører, som distriksbokhandelen.

Forbudte Bøker-uka: Betydningen av fri tilgang til litteratur

Denne uka inviterer Universitetsbiblioteket til å feire ytrings- og lesefrihet under Forbudte bøker-uka. Markeringen er en viktig påminnelse om betydningen av ytringsfrihet og fri tilgang til litteratur – i bokhandler, bibliotek og skoler.

Innspill til Kulturdepartementet om kultursektorens arbeid med klima og miljømessig bærekraft

Bokhandlerforeningen er tydelig på at staten må gi rom for nye forretningsmodeller som ikke kommer i veien for at sektoren selv kan skape mer miljøvennlige løsninger.

– Lesing er blitt trendy

– Lesing har blitt mer trendy igjen, sa Maria Strand Munkhaug fra Unge Høyre, da ungdomspolitikere diskuterte leselyst, demokrati og bokhandelens betydning på Norli under Arendalsuka. Se debatten her!

Arendalsuka 2024: Leselyststrategi og bokhandelens rolle i demokratiet

Bli med Bokhandlerforeningen på Arendalsuka 2024 - Debatt om leselyststrategien og frokostmøte om bokhandelens rolle i demokratiet.

Bokhandelen mangler i Leselyststrategien

For at folk skal lese, må de ha tilgang til bøker. Ingen når så mange lesere som bokhandelen. Likevel er bokhandelen knapt nevnt i regjeringens nye leselyststrategi. Innlegg i bok365.no.

Bokhandlerforeningens innspill til partiprogram 2025-2029

Våren 2024 har Bokhandlerforeningen levert innspill til de ulike politiske partienes arbeid med program for perioden 2025-2029. Les våre innspill her.

Nei til EU-kommisjonens forslag om maks betalingstid

Bokhandlerforeningen mener et nytt EU-forslag om maks 30 dagers betalingstid for alle fakturaer vil få store negative konsekvenser for bokbransjen.

Innspill til regjeringens nye veikart for kreativ næring

Nærings- og fiskeridepartementet har startet arbeidet med et nytt veikart for kreativ næring. Veikartet skal vise regjeringens innsats for å øke den samlede verdiskapingen i kreativ næring, bidra til bærekraftige arbeidsplasser og økt lønnsomhet og eksport i næringen. Her er vårt innspill.