Nå skal Bokhandlerprisen 2024 stemmes frem

Nå skal de ti nominerte bøkene til Bokhandlerprisen stemmes frem. Vi har snakket med bokhandler Kristin Sæter Kvilhaug (ARK) for å høre hvilke bøker hun tror og håper vi kommer til å se på nominasjonslista

Her er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris 2024

Sigurd Hverven, Kristina Quintano og Vilde Fastvold er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris 2024. Sakprosaprisen går til et lovende forfatterskap i etableringsfasen, og deles ut av Bokhandlerforeningen og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO).

Norli nominert til Handelsprisen 2024

Norli var en av tre nominerte til Handelsprisen 2024. Prisen deles ut til bedrifter som presterer på høyeste nivå innenfor handel og viser vei for fremtidens handelslandskap.

Bjørnsonstipendet til Guri Sørumgård Botheim

Guri Sørumgård Botheim fra Lesja mottar Bjørnsonstipendet 2024. Stipendet er på 30.000 kroner og skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til. Utdelingen skjer under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 4. september kl. 15.00.

Bokhandelens forfatterstipender 2024 går til Martin Ingebrigtsen, Dordi Strøm, Olav Løkken Reisop og Lars Henrik Eriksen

– Bokhandelens forfatterstipend går til fire sterke forfatterskap som vi har store forventinger til i årene som kommer, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz, da stipendene ble delt ut på Litteraturfestivalen på Lillehammer 29. mai.

Bokhandelens forfatterstipend deles ut på Lillehammer 29. mai

På Litteraturfestivalen på Lillehammer, onsdag 29. mai, 2024, inviterer Bokhandlerforeningen til bokbad og utdeling av stipend til fire forfattere som vi har store forventninger til.

Her er vinnerne av Litteraturkritikerprisene 2023

Vigdis Hjorth, Ketil Slagstad, Anja Dahle Øverbye og Marit Bjerkeng er årets vinnere av Kritikerprisene for litteratur. Årets litteraturkritiker ble Live Lundh. Bokhandlerforeningen gratulerer!

En av dem skrev årets beste krim

Dette er de nominerte til Rivertonprisen 2024. Vinneren kåres 14. mars.

Bokhandlerprisen 2023 til Oliver Lovrenski

Romanen "Da vi var yngre" av Oliver Lovrenski er stemt fram som årets beste bok av landets bokhandlere. Debutant Oliver Lovrenski (19 år) er tidenes yngste vinner av Bokhandlerprisen.