7 millioner bokhandler-kroner er blitt utdelt til over 100 forfattere

Hvert år deler Bokhandlerforeningen ut 435 000 tusen kroner fordelt på 6 stipender. Med de fem stipendene som ble utdelt under årets Litteraturfestival på Lillehammer, så rundet vi utdeling av stipend til over 100 forfattere.

Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend 2022 går til Marianne Gretteberg Engedal

Mottakeren av årets stipend hadde aldri sett for seg at hun skulle bli forfatter. – Jeg hadde kanskje tenkt tanken at jeg kunne illustrere en barnebok en gang i løpet av livet, men ikke at jeg skulle forfatte selv, sier Engedal, som blant annet er kjent for Instagram-profilen “Skinkeape”.

Bokhandelens sakprosapris til Yohan Shanmugaratnam

Yohan Shanmugaratnam mottar Bokhandelens sakprosapris 2022 for Bruddet. Byen som ville ha brexit. Prisen er på 50 000 kroner og deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Selve utdelingen finner sted under litteraturfestivalen på Lillehammer fredag 3. juni kl 1400.

Bokhandlerforeningen på Litteraturfestivalen på Lillehammer: Pris- og stipenduteldinger og debatt

Neste uke er det duket for Litteraturfestival på Lillehammer. Bokhandlerforeningen skal dele ut fire stipender og én pris. I tillegg skal John Thomasgaard delta på debatten "Penga eller litteraturen". Vi gleder oss!

Rivertonprisen 2021 til Heine Bakkeid

RIVERTONPRISEN for beste norske krim 2021 gikk til Heine Bakkeid for romanen St. Avenger. (H. Aschehoug & Co, W. Nygaard)

Her er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris!

Yohan Shanmugaratnam, Ida Jackson og Bjørn H. Samset er nominert til Bokhandelens sakprosapris, for beste bok i 2021.

Knut Nærums hyllest til bokhandlerne under årets Bokhandlerpris

Kulturminister Anette Trettebergstuens tale på Bokhandlerprisen 2021

"Og det er jo derfor vi er her i dag. For å løfte lesingen. For å feire leselysten. Og er det noen som virkelig leser her i landet, må det være de ansatte i norsk bokhandel", sa kulturminister Anette Trettebergstuen blant annet på utdelingen av Bokhandlerprisen 2021. Les hele talen hennes her.

Bokhandlerprisen 2021 til Abid Raja

Abid Raja får årets Bokhandlerpris for boken «Min skyld - En historie om frigjøring».