Her er vinnerne av Litteraturkritikerprisene 2023

Vigdis Hjorth, Ketil Slagstad, Anja Dahle Øverbye og Marit Bjerkeng er årets vinnere av Kritikerprisene for litteratur. Årets litteraturkritiker ble Live Lundh. Bokhandlerforeningen gratulerer!

En av dem skrev årets beste krim

Dette er de nominerte til Rivertonprisen 2024. Vinneren kåres 14. mars.

Bokhandlerprisen 2023 til Oliver Lovrenski

Romanen "Da vi var yngre" av Oliver Lovrenski er stemt fram som årets beste bok av landets bokhandlere. Debutant Oliver Lovrenski (19 år) er tidenes yngste vinner av Bokhandlerprisen.

Dette er vinneren av Bokhandelens sakrosapris 2023!

Ketil Slagstad mottar Bokhandelens sakprosapris 2023 for boken "Det ligger i blodet. Epidemien som forandret Norge" (Forlaget Press). Prisen på 60 000 kroner finansieres av alle landets bokhandlere og deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Slagstad, som er bokdebutant, overrekkes prisen i dag (14.10.23) under Norsk sakprosafestival på Littteraturhuset i Oslo.

Første stemmerunde for årets Bokhandlerpris er i gang!

Nå skal de 10 nominerte bøkene til Bokhandlerprisen 2023 stemmes fram av landets bokhandlere. Vi har snakket med tre av dem for å høre hvilke titler de tror og håper å se på nominasjonslisten – og ikke minst hvilken bok de tror stikker av med seieren.

Her er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris 2023!

Ketil Slagstad, Anna-Sabina Soggiu og Norun Haugen er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris for beste bok i 2023. I år deles prisen for første gang ut til en bok utgitt inneværende år. Unikt i år er at alle de nominerte forfatterne er debutanter, som kan vitne om at det har vært et godt debutantår for norsk sakprosa.

Bjørnsonstipendet til Mazdak Shafieian

Bjørnsonstipendet deles ut under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde 6. september. Stipendet går til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til.

Hilde Rød-Larsen, Halvard Hølleland, Arne Henning Årskaug og Kristine Rui Slettebakken får bokhandelens forfatterstipender 2023

Utdelingen skjer på Litteraturfestivalen på Lillehammer 24. mai klokken 1400. Stipendene deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Den norske Forfatterforening og Norske barne- og ungdomsbokforfattere.

Får Rivertonprisen for tredje gang

Torkil Damhaug får Rivertonprisen 2022 for krimromanen "Hund uten grav". Det betyr at han blir den første forfatteren som har mottatt prisen tre ganger. Prisen ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo 30. mars.