Årsoppsummering: Slik var salget i bokhandelen i 2022

En oversikt over bokhandelåret 2022, inkludert antall solgte bøker og titler, salg fordelt på bokgrupper og forlag, bestselgere vs. bredde, bokpriser, omsetning og antall bokhandler per kommune og innbygger.

Tusenvis av forskjellige bøker under årets juletrær

Første uken i desember ble det solgt over 17 000 forskjellige titler i norske bokhandler.

Salgsstatistikk for oktober: Solgt over 20 000 ulike titler i norske bokhandler

I oktober ble det solgt 518 173 papirbøker fordelt på 23 113 titler i norske bokhandler. – Det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel er fortsatt bredden i boktilbudet, sier Bokhandlerforeningens Anne Schiøtz.

Salget i bokhandelen tredje kvartal: Stabilt på bredde, men en nedgang i det totale boksalget

I årets tredje kvartal har det blitt solgt til sammen 1 640 222 papirbøker fordelt på 33 042 titler i norske bokhandler. Det tilsvarer en nedgang i det totale boksalget (volum) på 125 273 bøker og 7%, sammenlignet med i fjor. Den boka som har solgt best de siste månedene er Jo Nesbøs "Blodmåne".

Gode tall for bokhandelen i uke 35

Sammenlignet med uken før, gikk boksalget opp med 22,6 % i uke 35. Forrige uke solgte norske bokhandler 142 497 papirbøker fordelt på 14 963 ulike titler.

Salget i bokhandelen i juli er lavere enn i fjor – Kan skyldes konkurranse fra strømmemarkedet

For uke 26-30 ser vi en nedgang på 10% og 76 014 bøker sammenlignet med samme tidsrom i fjor. – Kan skyldes at folk leser mindre, eller at strømmemarkedet går ut over boksalget, foreslår Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz.

Bokhandelen leverer på bredde

Klassekampen publiserte 1. juni et intervju i forbindelse med debatten om Bokloven på Lillehammer samme dag. Merkelig nok var det bare to av tre debattanter som fikk uttale seg, nemlig Cecilie Naper og Karine Nyborg, og ikke John Thomasgaard som representerte bokhandelen. I Klassekampen utgave 7. juni, kommer vi derfor med et svar som kan bidra til å nyansere debatten.

Leserundersøkelsen 2022

83 prosent leste - og 71 prosent kjøpte - minst en bok i 2021. Vi leste stort sett papirbøker, og vi kjøpte dem i norske bokhandler. - Papirbøker er viktig for lesing og spredningen av litteratur, og lar seg ikke så enkelt erstatte av for eksempel strømmetjenester, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Maisalget trekker folk til bokhandelen

Første uke i mai ble det solgt 150 000 bøker, en økning på 58 prosent sammenlignet med uken før! Fjorårets bestselgere preger listen over de totalt mest solgte titlene, med "Havets kirkegård" av Aslak Nore helt på topp.