Leserundersøkelsen 2022

83 prosent leste - og 71 prosent kjøpte - minst en bok i 2021. Vi leste stort sett papirbøker, og vi kjøpte dem i norske bokhandler. - Papirbøker er viktig for lesing og spredningen av litteratur, og lar seg ikke så enkelt erstatte av for eksempel strømmetjenester, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Maisalget trekker folk til bokhandelen

Første uke i mai ble det solgt 150 000 bøker, en økning på 58 prosent sammenlignet med uken før! Fjorårets bestselgere preger listen over de totalt mest solgte titlene, med "Havets kirkegård" av Aslak Nore helt på topp.

Les vårt innlegg i Klassekampen 27.4.22

Ikke begrens bokhandelens mulighet for å gi leserne et stadig bedre tilbud, i hvert fall ikke på en måte det som det verken er dokumentert behov for eller effekt av.

Les vårt innlegg i Aftenposten

I A-magasinet 8. april hadde litteratursosiolog Cecilie Naper flere påstander som er feil. Bokhandelen ivaretar bredden og har aldri solgt flere forskjellige titler enn nå. Les vårt tilsvar i Aftenposten 18.4.22 her.

Antall solgte bøker er opp 56 prosent forrige uke, sammenlignet med i fjor. Årsaken er åpne butikker.

I uke 4 ble det solgt 127 411 papirbøker, fordelt på 14 232 ulike titler i bokhandelen. Det er hele 56 prosent flere bøker enn samme uke i fjor. Den største årsaken er åpne butikker. Tilsvarende uke i fjor var alle kjøpesentere i Oslo og omegn stengt på grunn av pandemien.

Hva mener vi egentlig med bredde? Her kan du se listen over alle de 49 500 titlene som ble solgt i bokhandelen i fjor.

Bredde er et litteraturpolitisk mål og bokhandelen leverer! De siste årene er det blitt solgt stadig flere ulike titler i bokhandelen. Men hva er egentlig bredde? Last ned og se hele listen over all norsk og oversatt skjønnlitteratur, sakprosa og pocketbøker (bokgruppe 3-5) som ble solgt i bokhandelen i 2021. Her snakker vi virkelig om bredde!

Medlemsmøte 24. januar kl. 12.00 om boklovsarbeidet. Aslak Sira Myhre forteller om status og prosessen videre.

En ny boklov får konsekvenser for alle som jobber i bokhandelen. Førstkommende mandag 24. januar klokken 12, inviteres alle våre medlemmer til å bli med på et informasjonsmøte om arbeidet som pågår.

To uker inn i det nye året er det solgt over 18 000 forskjellige titler i bokhandelen

De to første ukene i 2022 er det solgt over 209 000 bøker fordelt på 18 139 titler. Så langt er salget bedre enn de to foregående årene for samme periode.

Økt bredde i bokbransjen, men lønnsomheten varierer mye, viser ny rapport

Norske lesere har flere boktitler å velge mellom enn noensinne, men samtidig som forlagene og bokhandlerne leverer på bredde og norsk litteratur, har bøker de siste årene relativt sett blitt mye billigere enn både brød og andre kulturtjenester.