Ny rapport: Ingen tegn til at bokhandler forskjellsbehandler på bakgrunn av eierstruktur

Et argument for å innføre avanseregulering i bokloven, har vært frykten for at de forlagseide bokhandlene har presset mindre og uavhengige forlag til å gi høyere innkjøpsrabatt på bøker. Nå viser en ny rapport at dette ikke er tilfelle: Tvert imot gir de små forlagene markant lavere rabatter enn de store. Dette bør få konsekvenser for utforming av loven.

Økt bredde i salget av norsk lyrikk

I dag er verdens poesidag. I 2022 ble det solgt nesten 1500 forskjellige poesibøker i norske bokhandler, betydelig mer enn bare for noen år siden. På listen over de mestselgende bøkene finner vi en god blanding av kjente folkekjære forfattere og nyere stemmer.

En økning i andelen kvinnelige bestselgende forfattere

Halvparten av forfatterne som hadde bøker på topp 100-lista (mestselgende bøker innenfor norsk skjønnlitteratur og sakprosa) i 2022 var kvinner. Det er en markant økning hvis vi sammenligner ti år tilbake i tid.

Hvorfor leser og kjøper vi bøker?

En viktig motivasjon for lesing å finne bøker vi kan leve oss inn i og som vi ikke klarer å legge fra oss. Hør mer om motivasjonen bak lesing og bokkjøp og hva som skiller ulike type lesere og bokkjøpere i en videopresentasjon av Driverundersøkelsen her.

Hvor mye selger egentlig en bok?

I løpet av et år selges opp mot 50 000 forskjellige titler i bokhandelen: Noen få i mange tusen eksemplarer, andre bare i noen få. Men hvor mye selger egentlig en “typisk” boktittel? Innlegg i bok365.no.

Årsoppsummering: Slik var salget i bokhandelen i 2022

En oversikt over bokhandelåret 2022, inkludert antall solgte bøker og titler, salg fordelt på bokgrupper og forlag, bestselgere vs. bredde, bokpriser, omsetning og antall bokhandler per kommune og innbygger.

Tusenvis av forskjellige bøker under årets juletrær

Første uken i desember ble det solgt over 17 000 forskjellige titler i norske bokhandler.

Salgsstatistikk for oktober: Solgt over 20 000 ulike titler i norske bokhandler

I oktober ble det solgt 518 173 papirbøker fordelt på 23 113 titler i norske bokhandler. – Det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel er fortsatt bredden i boktilbudet, sier Bokhandlerforeningens Anne Schiøtz.

Salget i bokhandelen tredje kvartal: Stabilt på bredde, men en nedgang i det totale boksalget

I årets tredje kvartal har det blitt solgt til sammen 1 640 222 papirbøker fordelt på 33 042 titler i norske bokhandler. Det tilsvarer en nedgang i det totale boksalget (volum) på 125 273 bøker og 7%, sammenlignet med i fjor. Den boka som har solgt best de siste månedene er Jo Nesbøs "Blodmåne".