Anne Holt vant Rivertonprisen

Anne Holt får Rivertonprisen 2023 for krimromanen «Tolv utemte hester». Det betyr at hun nå mottar Rivertonprisen for andre gang. Prisen ble delt ut på Norli Universitetsgata 14. mars.

Rivertonprisen 2023 til Anne Holt.

Hvert år siden 1972 har Rivertonprisen – Den gylne revolver – blitt delt ut til forfatteren av fjorårets beste norske kriminallitterære arbeid. I år gikk prisen til Anne Holt for boka Tolv utemte hester, 29 år etter at hun fikk sin aller første gyldne revolver.

Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren.

I juryens begrunnelse heter det at:

Anne Holts tolvte roman om Hanne Wilhelmsen er et overskuddspreget, lekent og rikt forgreinet kriminalmysterium, med mange svinger og omdreininger, som stilsikkert leverer til siste side. Det er liten tvil om at Holt med dette bekrefter sin posisjon i det absolutte toppsjiktet av norsk krim.

De nominerte i årets pris var:

• Karin Fossum – Farvel, Farah Diba (Cappelen Damm)
  • Jørn Lier Horst & Thomas Enger – Offer (Bonnier)
  • Ingar Johnsrud – Patrioter (Aschehoug)
  • Anne Holt – Tolv utemte hester (Gyldendal)
  • Nikolaj Frobenius – Utryddelsen (Gyldendal)

Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen.