Kriterier og kildegrunnlag for Boklista

Formålet med boklistene er å vise salget av ny norsk og oversatt litteratur i norsk bokhandel. Listene skal synliggjøre hvilke nye bøker og forfattere som til enhver tid preger det litterære nyhetsbildet.

Sist oppdatert 17.2.2022

Boklista består av flere lister:

Ukentlige lister – ny litteratur:

• Ny skjønnlitteratur for voksne (bokgruppe 4.1 og 4.2)
  • Ny generell litteratur for voksne (bokgruppe 3.1 og 3.2)
  • Barne- og ungdomsbøker (bokgruppe 3.3, 3.4, 4.3 og 4.4)
  • Pocket – og billigbøker (bokgruppe 5)
  • E-bøker for allmenmarkedet (bokgruppe 8.5)

Norsklista publiseres i tillegg hver høst, og viser salget av ny norsk skjønnlitteratur for voksne (bokgruppe 4.1)

Månedlige lister – alle bøker:

• Mest solgte titler siste måned (bokgruppe 3-5, topp 15)

Årslister – Total – alle bøker:

• Mest solgte titler siste år (bokgruppe 3-5, topp 50)

Årslister – ny litteratur:

• Mest solgte titler siste år, skjønnlitteratur, bokgruppe 4 (topp 20)
  • Mest solgte titler siste år, generell litteratur, bokgruppe 3 (topp 20)
  • Mest solgte titler siste år, pocket- og billigbok, bokgruppe 5 (topp 20)
  • Mest solgte titler siste år, barn og ungdom, bokgruppe 3.3, 3.4, 4.3, og 4.4 (topp 20)

Kriterier og kildegrunnlag

• Ukentlige lister

Kildegrunnlag

Boklista er utarbeidet av Bokhandlerforeningen og baserer seg på innrapportert salg per ISBN i bokgruppe 3-5 blant medlemmer i Bokhandlerforeningen fra følgende bedrifter: Adlibris, Aksdal Bok og Papir, Akademika.no, ARK, Bokkilden, Boksalongen LiB, Bookis.no, Haugenbok.no, Libris, Norli, Notabene, Sagene Bokhandel og Tynset Bokhandel. Bokdata fra Bokbasen AS.

E-bøker er utarbeidet av Bokhandlerforeningen basert på salgstall fra Bokbasen AS i bokgruppe 8.5. Følgende bedrifter rapporter salg: Adlibris.no, akademika.no, allvit.no, aschehoug.no, ark.no, bokkilden.no, bokklubben.no, cdu.no, coopstory.no, ebok.no, norli.no, oktober.no, samlaget.no, solumbokvennen.no og Tanum bokklubber.

Nye bøker

De ukentlige listene viser kun nye bøker utgitt i inneværende fastprisperiode. For 2022 vil det si at frem til og med 30. april vises titler som ble utgitt både i 2021 og 2022. Fra 1. mai vises kun nye titler utgitt i 2022.

Listene viser kun salget av førsteutgivelser. Tidligere titler som kommer i nye versjoner med nye ISBN, vil ikke komme med. Unntak: Gjendiktninger.

80 prosent regel

Alle norske forlag som gir ut bøker i bokgruppe 3-5, kan komme med på listen. For sikre at bøkene er allment tilgjengelige og for å unngå at noen kan bruke pris som virkemiddel, har vi 80 prosent regelen. Det innebærer at dersom en fripris bok selger mer enn 80 prosent i kun en kjede eller bokhandel/nettbokhandel, vil den ikke komme med på listen.

For bøker bundet av fastpris gjelder ikke 80 prosentregelen. Et unntak her kan imidlertid være salg av titler som er solgt til kun en sluttbruker. Eksempelvis bedriftssalg hvor tittelen er solgt med kvantumsrabatt.

Listeplassering

Titler på Boklista som har solgt i samme antall, får delt plassering. Dersom det eksempelvis blir delt 12. plass, utgår plass 13. Ved delt 15. plass, vil Boklista bestå av 16 titler. Det sorteres alfabetisk etter tittel ved lik plassering.

Gråsoner

Det finnes gråsoner. Målet med listene er å synliggjøre ny litteratur. For bøker og boklignende produkter ser vi på om dette er noe man skal lese, eller er det noe man skal gjøre. Malebøker vil typisk falle i kategorien «gjøre-mer-enn-lese», og vil bli kategorisert som vare. Det er alltid grensetilfeller, dersom ei malebok til hver tegning inneholdt en tekst eller dikt. Da må man vurdere hva som er viktigst, teksten, eller maling/farging. Ved tvilstilfeller, kontaktes markedskontakter i kjedene. Det er eksempelvis bestemt at disse sjangere ikke skal med på de ukentlige boklistene:

• «Gjøre» mer enn lese (aktivitetshefter med oppgaver, hvor ikke teksten er viktigst)
    • «Leke» mer enn lese (med løse deler, eks. bamser/dukker/tannbørste/magneter)
    • Spinner-bøker, Sudoku, Pokemon Go, kryssord
    • Fargeleggingsbøker (disse skal plasseres i egen bokgruppe)
    • Tegne/male-bøker
    • Klistremerke-bøker
    • Almanakker
    • Sesongutgivelser

Historiske endringer

• Fra og med uke 6 2022 endret vi Boklista og skiller på voksen- og barnelitteratur for å synliggjøre flere nye titler.
    • Fra og med uke 6 2022 ble listen for pocket- og billigbøker endret fra å gjelde alle nye ISBN, til kun å gjelde førsteutgivelser (i bokgruppe 5).  På samme måte som de andre ukentlige listene.
  • Månedslister

Viser totalsalget

I motsetning til ukeslistene viser månedslistene alle bøker (ISBN) som selges i bokgruppe 3-5. Med unntak av eksempelvis aktivitetsbøker, som er beskrevet nærmere i avsnittet Gråsoner, i kriteriene for ukeslisten.

Det vil si at vi ikke tar hensyn til fastprisperioden, men viser salg av alle titler uavhengig av utgivelsesår og førstegangsutgivelser. 80 prosentregelen gjelder ikke.

Kildegrunnlag

Boklista er utarbeidet av Bokhandlerforeningen og baserer seg på innrapportert salg per ISBN iblant medlemmer i Bokhandlerforeningen fra følgende bedrifter: Adlibris, Aksdal Bok og Papir, Akademika.no, ARK, Bokkilden, Boksalongen LiB, Bookis.no, Haugenbok.no, Libris, Norli, Notabene, Sagene Bokhandel og Tynset Bokhandel. Bokdata fra Bokbasen AS. Bokdata fra Bokbasen AS.

E-bøker er utarbeidet av Bokhandlerforeningen basert på salgstall fra Bokbasen AS. Kilder: Adlibris.no, akademika.no, allvit.no, aschehoug.no, ark.no, bokkilden.no, bokklubben.no, cdu.no, coopstory.no, ebok.no, norli.no, oktober.no, samlaget.no, solumbokvennen.no og Tanum bokklubber.

• Årslister

Årslister – Total

I motsetning til ukeslistene viser årslisten alle bøker (ISBN) som selges i bokgruppe 3-5, uten unntak.

Årslister – ny litteratur:

Disse listene viser mest solgt av ny litteratur – utgitt det aktuelle året. Årslisten for 2021, vil derfor vise kun titler utgitt i 2021:

• Mest solgte titler siste år, skjønnlitteratur, bokgruppe 4 (topp 20)
    • Mest solgte titler siste år, generell litteratur, bokgruppe 3 (topp 20)
    • Mest solgte titler siste år, pocket- og billigbok, bokgruppe 5 (topp 20)
    • Mest solgt titler siste år, krim, bokgruppe 417 og 427 (topp 20)

Øvrige årslister:

• Mest solgte lyrikk, bokgruppe 413 og 423, alle utgivelsesår (topp 15)