Får Rivertonprisen for tredje gang

Torkil Damhaug får Rivertonprisen 2022 for krimromanen "Hund uten grav". Det betyr at han blir den første forfatteren som har mottatt prisen tre ganger. Prisen ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo 30. mars.

Torkil Damhaug får Rivertonprisen 2022 for boka Hund uten grav.

Får en tredje revolver

– Jeg kjenner meg lettet og glad, kanskje enda mer enn sist. Når Rivertonjuryen nå gir meg en tredje revolver, velger jeg å forstå det slik at de ser en utvikling i forfatterskapet mitt, og ikke bare en gjentagelse av noe jeg har skrevet tidligere, sier Damhaug om prisen.

Torkil Damhaug er utdannet lege med spesialisering innenfor psykiatri. Han debuterte med Flykt, måne i 1996, og har til sammen gitt ut 11 bøker. Damhaug har tidligere fått Rivertonprisen for Ildmannen (2011) og En femte årstid (2016).

En samtidroman av uvanlig litterær kvalitet

I juryens begrunnelse står det bland annet:

«Ulike fortellinger konkurrerer i denne kriminalromanen som i kraft av personskildringer, skiftende miljøbeskrivelser, intrikate og troverdige konflikter, og en mesterlig håndtering av alle skiftende fortellemåter, utvilsomt også kan kalles en samtidsroman av uvanlig litterær kvalitet.»

Og:

«Jeg hadde håpet at det skulle være mulig, i alle fall innenfor min tid i juryen for Rivertonprisen, å unngå å gi prisen til samme forfatter for tredje gang. Hund uten grav gjorde et hvert slikt håp til skamme.»

De nominerte til Rivertonprisen 2022 var:

• Torkil DamhaugHund uten grav, Cappelen Damm.
  • Myriam H. BjerkliGrønnøyd monster, Bonnier Forlag.
  • H. S. PalladinoDen som frykter snøen, Cappelen Damm.
  • Johan HøstEn nasjon i sjakk, Vigmostad & Bjørke.
  • Ingrid BerglundDen svarte svanen, Gyldendal.

– Krim er populært hele året, men spesielt før påske ser vi ekstra mange komme til bokhandelen for å kjøpe krim, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. – Vi vet jo at en av de viktigste motivasjonene for å lese, er at vi finner bøker som vi ikke klarer å legge fra oss. Krimmens store styrke er nettopp at den skaper spenning og river leseren med helt til siste side.

Om Rivertonprisen

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Prisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen. Prisen ble delt ut for første gang i 1973, og gikk i fjor til Heine Bakkeid for St. Avenger. Her er en oversikt over tidligere vinnere av Rivertonprisen.

Rivertonklubben ble startet i 1972, og det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Prisen og klubben er oppkalt etter forfatteren Stein Riverton.

For mer informasjon, kontakt:

President i Rivertonklubben, Trude Teige, trude.teige@gmail.com, telefon 414 23 329

Juryleder Rivertonklubben, Hans H. Skei,  h.h.skei@ilos.uio.no, telefon 975 18 415

Kommunikasjonssjef i Cappelen Damm, Tone Hansen, tone.hansen@cappelendamm.no, telefon: 924 35 573