I dag starter Mammutsalget i bokhandler over hele landet

Mandag 20. februar åpner Mammutsalget! Med et utvalg på godt over 1000 forskjellige bøker fra nesten 50 ulike forlag, er Mammutsalget årets største boksalg. Salget varer til lørdag 4. mars, og finner sted i 368 bokhandler over hele landet.

Mammutsalget arrangeres av Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen. Salget bygger på en nesten 140 år lang tradisjon: Det første salget fant sted i 1885, mens Mammutsalg-navnet ble lansert i 1964.

– Mammutsalget er en begivenhet med lange tradisjoner. Nå kan alle finne et bredt utvalg bøker som vil gi leseglede for store og små i hele landet, sier Heidi Austlid, direktør i Den norske Forleggerforeningen.

Ofte er det andre titler som selger godt på Mammutsalget enn ellers i året, forteller Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen, og trekker frem hobby-, historie- og barnebøker som «typiske Mammutbøker».

Ekstra velkomment med bøker på tilbud

–  Vi ser allerede en strålende utvikling rundt forhåndssalget, forteller Gustav Eddy Larsen, markedssjef i Ark. –  Det er svært gledelig å se at Mammut fortsatt treffer så mange med sin bredde og tilbud

–  Det blir ekstra spennende å følge med på Mammutsalget i år, sier Schiøtz. –  Tilbakemeldingene fra bokhandlene så langt har vært at forhåndssalget har vært godt. Mange har det jo trangere økonomisk om dagen – men det kan jo også bety at det er ekstra velkomment med bøker på tilbud.

Disse bøkene har vært populære så langt

I år har Mammutsalget et utvalg på 729 papirbøker og 628 e- og lydbøker (utgitt før 2022) fra til sammen 48 ulike forlag.  368 bokhandler og nettbokhandler deltar på salget.

–  Årets Mammut-katalog er meget sterk, forteller markedssjef i Norli, Caroline Heitmann. –  Blant titlene som skiller seg ut med høyt forhåndssalg, finner vi mange kokebøker: Aichas salatfantasier, Alt asiatisk og Fra ovnen til bordet er noen av dem. Aksjeskolen er også en bok med overraskende høyt forhåndssalg.

Mammutsalget 2023 varer fra mandag 20. februar til lørdag 4. mars.

Kontaktinfo:

Pernille Streijffert, prosjektleder for Mammutsalget, 954 96 805
Heidi Austlid, direktør i Den norske Forleggerforeningen, 907 45 210
Johanne Solem, Kommunikasjonsrådgiver i Bokhandlerforeningen, 922 69 305

– Mange av de nesten to hundre Norli-bokhandlene rigger det vi kaller «powerline»: Lange, velfylte salgsbord hvor man virkelig kan fråtse i stort utvalg og gode tilbud, forteller Heitmann.

Stikkord: