Konferanse for å styrke og beskytte det frie ord

Denne uken har Bokhandlerforeningen deltatt på World Expression Forum (WEXFO) - et forum for ytringsfrihet som ble arrangert for første gang på Lillehammer 30.-31. mai.

Maria Ressa, vinner av Nobels Fredspris 2021.

WEXFO – et forum for å sikre og styrke global ytringsfrihet

WEXFO har som mål å sikre og styrke global ytringsfrihet. På festivalen, som fant sted 30.-31. mai på Lillehammer, har vi fått møte forfattere, kunstnere, menneskerettighetsadvokater og politikere fra Norge og resten av verden. Festivalen ble åpnet og avsluttet av Nobelprisvinnerne Dmitrij Muratov og Maria Ressa.

De siste dagenes samtaler og foredrag har løftet frem de mange og store utfordringene for og innskrenkningene i ytringsfriheten som vi ser i dag. Blant disse krig, vold, hatytringer og teknologi. Men den har også gitt håp om at vi er mange som står sammen og forsøker å finne løsninger og skape en verden der flere stemmer får plass.

Ytringsfrihet er helt grunnleggende for fri utøvelse, formidling og spredning av litteratur og bøker. Bokhandlerforeningen er stolte av å være med som en av WEXFOs mange partnere og støttespillere!

Under følger en et lite innblikk i noe av det vi har fått med oss de siste dagene.

Dmitrij Muratov, vinner av Nobels Fredspris 2021, åpnet konferansen med talen Freedom of Expression at War. "The destruction of the media in Russia looks more and more like an act of war", sa Muratov, som er i eksil og måtte avholde talen digitalt.

Innlegg av Kyiv-baserte menneskerettighetsadvokat Oleksandra Matviichuk. "Putin is not afraid of Nato. Putin is afraid of the idea of freedom."

Samtale med "The Freedom of Expression Youth Council" om hvilke utfordringer som møter unge når det kommer til ytringsfrihet. “Many young people feel that they don´t have the knowledge or experience to participate, and that they are not taken seriously because of their young age. They experience that there is little room for changing their opinion or making a mistake” - Line Thostrup.

"When Hate Speech Turns Into Killing." Innlegg av AUF-leder Astrid Hoem. "It all start with the words. The words we use, they mean something. Words can create love but also create hatred. We know that this is true. We have seen to many times in history how words can divide us."

Den iranske menneskerettighetsaktivisten og tegneserieskaperen Ali Dorani tegnet og presenterte sine inntrykk fra WEXFO.

"What are you willing to give up for the truth?" spurte Maria Ressa, vinner av Nobels Fredspris 2021, i den sterke talen som avsluttet årets WEXFO-konferanse.