Norges nordligste bokhandel får nye eiere

Nordkyn Bok og Papir er Norges nordligste bokhandel, og har vært eid og drevet av Tore Sjøveian og Gøril Søndrol i 25 år. Nå bytter bokhandelen eiere. – Vi må ha tilgang på bøker i hele landet, også helt nord, sier Elke Tarraldsen, som tar over bokhandelen sammen med mannen 1. juli i år.

– Folk er veldig glade for at vi kommer. De har vært redde for at butikken skal legges ned, sier Elke Tarraldsen.

Skal hoppe etter Wirkola

Nordkyn Bok og Papir ble etablert i 1989, og har de siste 25 årene vært drevet av Tore Sjøveian og Gøril Søndrol. Under deres ledelse ble bokhandelen kåret til «Årets bokhandel» av Den norske Forleggerforening i 2017.

– Jeg har stor respekt for den jobben som har blitt gjort av Gøril og Tore. Så jeg skal prøve på det berømte hoppet etter Wirkola. Vi skal gjøre vårt beste å drifte bokhandelen like godt som dem. De har jo over tyve års erfaring, så vi håper å kunne lene oss litt på det. Så er vi jo to andre personer som skal inn. Akkurat hvordan vi skal gjøre det, må vi finne ut av, sier Elke Taraldsen.

De to tidligere eierne uttrykker at de er glade for å kunne gi bokhandelen videre i trygge hender.

– Elke og Torstein Tarraldsen kjøper bokhandelen og driver den videre, med samme glede og i samme ånd. Selvsagt vil de gjøre endringer, fornye, forbedre og utvikle bokhandelen til beste for alle. Nye koster feier best! Elke og Torsten er fra vår kommune, og de gleder seg til å «komme hjem» etter mange år sørpå, sier Sjøveian og Søndrol om overtagelsen.

Å drive bokhandel i distriktet: Du må ha flere bein å stå på

Elke forteller at det har opplevd stor støtte fra lokalsamfunnet i forbindelse med overtakelse av bokhandelen.

– Folk er veldig glade for at vi kommer! De har jo vært redde for at butikken skal legges ned. Så vi blir tatt veldig godt imot.

Hun legger til at som en bokhandel i distriktet, er det umulig å utelukkende satse på bøker.

– Jeg har veldig lyst til å jobbe med bøker, og kanskje rendyrke det. Men du må ha flere ben å stå på når det er en så liten plass. Men jeg tror vi kan få det litt gøy med det – å forsøke å koble bøker opp mot andre ting vi selger.

Vi må ha tilgang til bøker i hele landet

Elke og Torstein Tarraldsen er har begge vokst opp i kommunen (Elke i Bekkarfjord og Tarraldsen i Kjøllefjord), men har bodd i Kristiansand de siste årene. Tidligere i år bestemte de seg for at det var på tide å vende hjem. At de skulle ende med å ta over bokhandelen hadde de imidlertid ikke planlagt

– Vi så på det huset som Gøril og Tore solgte, og da spurte Gøril – du er ikke interessert i en bokhandel også? Jaja, hvorfor ikke, tenkte vi! I etterkant tenker jeg at det ikke var så ulogisk. Jeg har alltid vært glad i bøker, og vokste opp på en gård med mye bøker i huset. Når far min kjørte ut egg til Alta, fikk jeg være med, og da satt han meg av på bokhandelen, og jeg kunne gå der inne og kose meg.

En viktig motivasjon for arbeidet er å bidra til en tilgjengeliggjøring av bøker i hele landet.

– Vi må jo ha tilgang på bøker! Og vi må ha bøker i hele landet – også helt nord. Barn må få komme og se en fysisk bok i bokhandelen, ikke bare få en pakke i posten eller se på et nettbrett. Det å oppleve å få sitte på fanget og bli lest for, det tror jeg er ganske viktig.

Jeg er en fagperson og vil kunne faget mitt

I likhet med Gøril (og Hanne, som nylig har tatt over GeiloBok), er Elke utdannet og har arbeidet som lærer før hun nå går inn i bokbransjen. Hun har ingen erfaring med å drive detaljhandel, men håper lærerbakgrunnen vil komme godt med.

– Jeg kjenner på en skrekkblandet fryd. Bokbransjen har jo sitt stammespråk, og det er mye å lære. Men er det noe du venner deg til som lærer, er det å sette deg inn i ting og å takle uforutsette situasjoner. Også gleder jeg meg til å få påfyll og til å lære ting selv!

Elke forteller at hun håper å kunne ta Fagskolen for bokbransjen til neste år.

– Jeg er jo en fagperson og vil kunne faget mitt. Så jeg tenker jeg har mye å hente fra fagskolen!

Fra lærere til bokhandlere: Både Hanne Haatuft (t.v.) og Elke Tarraldsen (t.h.) forlater lærerjobber for å starte bokhandel. - Er det noe du venner deg til som lærer er det å sette deg inn i ting og å takle uforutsette situasjoner, sier Elke. Bildet er tatt utenfor Bokhandlerforeningens kontorer i forbindelse med Merkur-samlingen forrige uke, et samlingsbasert program for bokhandler i Distrikts-Norge.