Semesterstart på Fagskolen for bokbransjen – et dypdykk i norsk bokbransje

Denne uken har hele 20 nye studenter startet skoleåret på Fagskolen for bokbransjen. Fagskolen gir et dypdykk og oversikt over norsk bokbransje, og bidrar blant annet til å sikre kompetanse i norske bokhandler.

Studenter Fagskolen 2022
Studenter Fagskolen 2022
Emma og Perly starter begge på Fagskolen for Bokbransjen denne uken. Emma (t.v.) jobber på Norli Rortunet, mens Perly (t.h.) håper studiet kan bli en vei inn i bokbransjen.

Gir faglig tygde, bransjetilhørighet og større nettverk i bokbransjen

Fagskolen for bokbransjen er en yrkesrettet utdannelse for ansatte i norske bokhandler og forlag – og andre som ønsker å jobbe i bransjen. Utdannelsen skal gi kunnskap, inspirasjon og bidra til nettverksbygging i alle deler av bokbransjen.

Skolen gir faglig tyngde, både dybde og aktuell kunnskap om fag som litteratur, salg og ledelse, økonomi, markedsføring og jus. Den er et dypdykk og en oversikt over bokbransje, og skaper bransjetilhørighet og mulighet til å bygge nettverk. Skolen gir også mulighet til gode jobber i bokbransjen og til å gå inn som ledere og mellomledere i blant annet bokhandel, sier rektor ved Fagskolen og tidligere bokhandler Cecilie Løwe.

Som student på fagskolen så får du en forståelse for, og oversikt over bransjen som er helt unik. Fagskolen gir en solid innsikt og kompetanse som gjør at studentene kan bidra til å styrke bokas viktige posisjon i samfunnet, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz.

Student fagskolen 2022/23
Student fagskolen 2022/23
Roza brenner for at folk skal fortsette å lese – og lese mer enn før. Hun har bakgrunn som ingeniør og med markedføring, men drømmer om å åpne sin egen bokhandel. – Datteren min er en miljøaktivist. Jeg vil gjerne være en leseaktivist!, sier Roza.

Håper Fagskolen kan bli en ny vei inn i arbeidslivet.

Roza er en av tyve nye fagskolestudenter i årets kull. Hun allerede en imponerende bakgrunn som brand manager i Coca-Cola. For 9 år siden flyttet hun fra England til Norge. Nå håper hun fagskolen kan være en ny vei inn i arbeidslivet.

– Jeg har lenge drømt om å starte en egen bokhandel, forteller hun.

Ifølge rektor Cecilie har studentene ved Fagskolen alt fra ingen til 20 års erfaring i bransjen. Flere av dem, som Emma og Sverre, jobber allerede i bokhandel. De har begge tatt akademiske utdanninger, men håper fagskolen kan gi dem mer praktisk bransjekunnskap.

– Jeg håper å få et bedre innblikk i bokbransjen i Norge og hvilke forskjellige roller som spiller inn i en slik bransje, forteller Emma, som fra tidligere har en bachelorgrad i engelsk litteratur.

Sverre, Perly og Emma andre dagen på Fagskolen. Sverre jobber i dag i St. Olav Bokhandel i Oslo, og har tidligere studert filosofi ved Universitetet i Oslo. Han forteller at han håper fagskolen kan gi ham økt innsikt i bransjen, etter et studium som hovedsakelig er teoretisk orientert.

Fjorårets studenter: «Ser på bokhandelen med nye øyne»

Fjorårets fagskolestudenter forteller at studiet har gitt dem viktig kunnskap de har tatt med seg tilbake til arbeidet i bokhandelen.

– Selv om jeg har vært bokhandler siden 2009, så har jeg i løpet av det siste året forstått hvor stor den lille bransjen vår er. Jeg har lært utrolig mye, og ser på bokhandelen med nye øyne. Både når det kommer til salg og service, men også for eksempel markedsføring ut mot kundene, sier Thina.

Eg storkoste meg på Fagskolen, og lærte mykje. Eg har jobba i bokbransjen sidan eg var 19, men det var likevel veldig nyttig. HR, ledelse og salg er nok definitivt den delen av skulen som har gitt meg mest utbytte og som eg merker påvirker dagliglivet i bokhandelen best, sier Elise.

Daniel Askeland, Elise Cathrin Dalsbotten Solvåg og Thina Nordtveit Vebenstad (alle ansatte i Norli) gikk alle på Fagskolen i fjor. De forteller at de kom ut av studiet med mye ny kunnskap som har gitt dem et nytt blikk på arbeidet i bokhandelen.

Vi ønsker årets kull lykke til med studiene!

Her kan du lese mer om Fagskolen for bokbransjen.