Store forventninger til årets Mammutsalg

Mammutsalget starter 21. februar, men allerede denne uken gikk startskuddet for forhåndsbestillinger. Bestillingene så langt skaper forventinger til et godt salg, forteller flere bokhandlere.

­­Forhåndssalget lover godt

Caroline Heitmann, markedssjef i Norli, forteller at interessen for Mammutsalget er høy i år også.

Villmarksgensere-bøkene og krimtittelen Kongeriket, er eksempler på noen av titlene som utpeker seg så langt hos oss, sier Heitmann. Hun legger til at Mammutsalget først og fremst er et breddesalg, og at forhåndssalget også speiler dette.

– Forhåndsbestillingene gir en viktig pekepinn på hvilke bøker bokkjøperne ønsker å sikre seg på årets salg, sier prosjektleder for Mammutsalget, Anne Jorunn Skogøy. Ofte er det andre titler som selger godt på Mammusalget enn ellers. Det er noe av det som gjør Mammutsalget så spennende, sier hun.

Flere hundre tusen bøker er nå på vei ut til landets bokhandler

Mammutsalget er det største felles boksalget i bransjen og Skogøy forteller at forberedelsene til Mammutsalget har pågått lenge.

– Bokhandlerne gjorde sine første bestillinger rett etter jul og tusenvis av bøker er nå på vei ut i landets bokhandler. Samtlige av de 708 titlene som forlagene har meldt opp til årets Mammutsalg har fått bestillinger fra bokhandlerne, sier hun fornøyd. Bokhandlerne etterbestiller fortløpende flere bøker etter kundenes bestillinger, så det blir spennende å se hvordan salget ender til slutt.

Bare julesalget er større

Mammutsalget er fortsatt det salget som trekker flest folk til bokhandelen, bare slått av salget av bøker til jul. Det viser den ukentlige salgsstatistikken til Bokhandlerforeningen.

– Det er mulig å få bøker på tilbud hele året, sier Skogøy. Men ikke noe annet salg er så stort som Mammutsalget. Det virker det som om kunden liker, sier hun.

Også Stein Ove Gudmundsrud, driftssjef hos ARK mener at forhåndsbestillingene bekrefter Mammutsalgets unike stilling.

– Hos ARK er forhåndssalget så langt bedre enn i fjor.Det er ikke lenger slik at vi har lange køer utenfor butikkene den dagen Mammutsalget starter. Men folk vet at enkelte titler kan bli utsolgt, og at det kan være lurt å forhåndsbestille hvis det er bøker man ønsker seg spesielt, sier han.

Også Julie Eikemo Prestæ, salgs- og markedsansvarlig hos Haugenbok.no melder om god trafikk til Mammutsalget så langt.

– Både sakprosa og skjønnlitteratur har stor fart i øyeblikket, så det blir spennende å følge med på videre, sier Eikemo Prestø.

Mammut i alle kanaler

– Det aller viktigste er å lage et stort Mammutsalg som kundene synes er attraktivt, sier Skogøy. Men det er ingen tvil om at salget er viktig for hele bokbransjen. Bokhandlerne legger ned betydelige ressurser med å synliggjøre Mammutsalget i alle sine kanaler. Noe vi har fått en smakebit på nå disse første dagene av forhåndssalget, sier hun.

– I tillegg bruker bransjen ressurser på synliggjøre Mammutsalget i en rekke kanaler når salget for alvor starter 21. februar. Blant annet har flere kjente forfattere vært i studio og spilt inn film- og lydsnutter som vil bli en del av markedsføring på sosiale medier, i radioreklame og reklame i podkast, forteller hun.

Fra pandemi til åpne butikker over hele landet

De siste to årene har Mammutsalget  blitt rammet av koronarestreksjoner. Nå gleder Skogøy seg til at folk igjen kan strømme til bokhandlerne under Mammutsalget.

– Netthandel er viktig, men netthandel alene klarer ikke kompensere for salget i fysiske butikker. Noe av gleden med Mammutsalget for mange er å gå på skattejakt, gjøre noen kupp og oppdage bøker man ikke har fått med seg tidligere. Nå får de igjen mulighet til det i over 370 bokhandler fra Alta og Hammerfest i nord til Kristiansand og Lista i sør, sier hun.

– Utvalget i de forskjellige bokhandlene vil selvsagt variere.  Kombinasjonen av fysiske butikker og netthandel, og markedsføring i mange forskjellige kanaler, vil sammen bidra til å synliggjøre hele den bredden som Mammutsalget er kjent for. Mammuten har virkelig noe for enhver smak. Ja, jeg gleder meg og har skikkelig høye forventinger til årets salg, avslutter Skogøy.

Noen tall

• 708 forskjellige titler fra 51 forskjellige forlag er med på salget. I tillegg kommer kjedenes egne bøker.
  • I tillegg til papirbøkene er det også nesten 700 titler i digitale formater (e-bøker og lydbøker) også.
  • Over 370 bokhandler deltar på årets Mammutsalg, både fysiske bokhandler og nettbokhandler.
  • Det første salget fant sted så tidlig som i 1885. I 1964 ble Mammutnavnet lansert, men ingen vet nøyaktig hvorfor!

Artikkelen er skrevet av Bokhandlerforeningen.

Stikkord: