Dette er de mestselgende krimbøkene hittil i 2023

Vi er et krimelskende folk: Bare i 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krimbøker i norske bokhandler. Den mestselgende krimboka så langt i år er Liza Marklunds "Polarsirkelen", mens Horsts og Engers "Slagside" er den mest solgte norske krimboken hittil i 2023.

Noen fakta om salget av krim i norske bokhandler:

• I 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krim- og spenningsbøker for voksne (bokgruppe 4.1.7 og 4.2.7) i norske bokhandler. Hadde vi inkludert krim i pocket, ville tallet antagelig vært betydelig høyere*.
  • Krim- og spenningsbøker utgjorde cirka 25% av totalt antall solgte bøker innenfor innbundet skjønnlitteratur for voksne (bokgruppe 4.1 og 4.2) i 2022.
  • At påsken er forbundet med krim, er helt spesielt for Norge. Det henger sammen med lanseringen av den første norske påskekrimmen for hundre år siden i år. Tittelen «Bergenstoget plyndret i natt» sto trykket i store bokstaver over Aftenpostens forside, og skapte både forvirring og gode salgstall.
  • De siste femti årene har også Rivertonprisen blitt delt ut rett før påske. Her er de nominerte til Rivertonprisen for bokåret 2022. Vinneren annonseres i morgen, 30. mars kl 12:30, på Litteraturhuset i Oslo.

*Bokhandlerforeningen henter ut salgstall på bokgruppenivå. Fordi krim/spenningsbøker i pocket ikke utgjør en egen bokgruppe, har vi per i dag ikke mulighet til å hente ut salgstall på dette.

– Krim er populært hele året, men spesielt før påske ser vi ekstra mange komme til bokhandelen for å kjøpe krim, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. – Vi vet jo at en de viktigste motivasjonene for å lese, er at vi finner bøker som vi ikke klarer å legge fra oss. Krimmens store styrke er nettopp at den skaper spenning og river leseren med helt til siste side.

Topp 20 mestselgende krim- og spenningsbøker hittil i 2023

Plass Tittel Forfatter Forlag Utgivelsesår
1 Polarsirkelen Liza Marklund Cappelen Damm 2021/2022
2 Gjøkungen Camilla Läckberg Gyldendal 2023
3 Slagside: Alexander Blix og Emma Ramm : 3 J. L. Horst / T. Enger Capitana 2020
4 Mentalisten Camilla Läckberg Strawberry Publishing 2021
5 Røykteppe Jørn L. Horst/ T. Enger Capitana 2019
6 Nullpunkt Jørn Lier Horst Capitana 2018
7 Det ellevte manus Anne Holt Gyldendal 2021
8 Kallmyren Liza Marklund Cappelen Damm 2023
9 Forræderen Jørn Lier Horst Bonnier norsk forlag 2022
10 Havørnens skrik Karin Smirnoff Kagge 2023
11 Blodmåne Jo Nesbø Aschehoug 2022
12 Dommen Jørgen Jæger Strawberry Publishing 2021
13 Edderkoppen Lars Kepler Cappelen Damm 2022
14 Ringmannen Jan-Erik Fjell Strawberry Publishing 2021
15 Elskeren Helene Flood Aschehoug 2021
16 Stormvakt Kristina Ohlsson Gyldendal 2021
17 Alle lyver Camilla Grebe Gyldendal 2021
18 Gå i fengsel Camilla Läckberg Gyldendal 2021
19 Elskede barn Romy Hausmann Cappelen Damm 2021
20 Sølvmyntene Tom Egeland Strawberry Publishing 2021

Her finner du oversikter over de mestselgende krimbøkene i bokhandelen de siste 10 årene.