Disse krimbøkene solgte mest i 2023

Jørn, Jørgen og Jo topper listen over de mest solgte krimbøkene i 2023.

Fosse kjenner Nobel-effekten

Nobelprisvinner Jon Fosse gjorde et solid byks på salgslistene i 2023. Han var blant de fem forfatterne som solgte mest i norske bokhandler i fjor.

2023 ble et godt år for norsk skjønnlitteratur for voksne

Salget av norske skjønnlitterære bøker for voksne gikk opp 2,5 prosent i 2023 sammenlignet med året før. — Det er svært gledelig at norsk skjønnlitteratur står sterkt, sier Bokhandlerforeningens direktør.

25 nykommere på Boklista

Bokhøsten er i gang, og det gjenspeiles på Boklista for uke 32.

Dette er bøkene som har solgt mest hittil i sommer

Krim, kunstig intelligens og gaming: Her er noen av titlene som har solgt best i bokhandelen så langt i sommer.

Dette er de mestselgende krimbøkene hittil i 2023

Vi er et krimelskende folk: Bare i 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krimbøker i norske bokhandler. Den mestselgende krimboka så langt i år er Liza Marklunds "Polarsirkelen", mens Horsts og Engers "Slagside" er den mest solgte norske krimboken hittil i 2023.

Økt bredde i salget av norsk lyrikk

I dag er verdens poesidag. I 2022 ble det solgt nesten 1500 forskjellige poesibøker i norske bokhandler, betydelig mer enn bare for noen år siden. På listen over de mestselgende bøkene finner vi en god blanding av kjente folkekjære forfattere og nyere stemmer.

En økning i andelen kvinnelige bestselgende forfattere

Halvparten av forfatterne som hadde bøker på topp 100-lista (mestselgende bøker innenfor norsk skjønnlitteratur og sakprosa) i 2022 var kvinner. Det er en markant økning hvis vi sammenligner ti år tilbake i tid.

Boklistene tilbake på Bok365 – de utvidede listene publiseres hos Bokhandlerforeningen

Bok365 vil igjen publisere Bokhandlerforeningens oversikter over topp 15 solgte bøker i bokhandelen innenfor skjønn- generell og barne- og ungdomslitteratur. De utvidede listene (5x25 titler) publiseres hos Bokhandlerforeningen, og gjøres tilgjengelig her først.