Disse bøkene lå flest uker på Boklista

Fra 1. mai viser Boklista kun nye bøker utgitt i 2024. Vi har tatt et tilbakeblikk og laget en oppsummering over hvilke titler som har vært mest synlige på boklistene i 2023 og 2024.

Nå regjerer svensk krimkonge, men nye norske dronninger er på vei

Svenske Pascal Engman er Norges ubestridte krimkonge, mens kvinner dominerer boklista for ny norsk krim.

Disse krimbøkene solgte mest i 2023

Jørn, Jørgen og Jo topper listen over de mest solgte krimbøkene i 2023.

Fosse kjenner Nobel-effekten

Nobelprisvinner Jon Fosse gjorde et solid byks på salgslistene i 2023. Han var blant de fem forfatterne som solgte mest i norske bokhandler i fjor.

2023 ble et godt år for norsk skjønnlitteratur for voksne

Salget av norske skjønnlitterære bøker for voksne gikk opp 2,5 prosent i 2023 sammenlignet med året før. — Det er svært gledelig at norsk skjønnlitteratur står sterkt, sier Bokhandlerforeningens direktør.

25 nykommere på Boklista

Bokhøsten er i gang, og det gjenspeiles på Boklista for uke 32.

Dette er bøkene som har solgt mest hittil i sommer

Krim, kunstig intelligens og gaming: Her er noen av titlene som har solgt best i bokhandelen så langt i sommer.

Dette er de mestselgende krimbøkene hittil i 2023

Vi er et krimelskende folk: Bare i 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krimbøker i norske bokhandler. Den mestselgende krimboka så langt i år er Liza Marklunds "Polarsirkelen", mens Horsts og Engers "Slagside" er den mest solgte norske krimboken hittil i 2023.

Økt bredde i salget av norsk lyrikk

I dag er verdens poesidag. I 2022 ble det solgt nesten 1500 forskjellige poesibøker i norske bokhandler, betydelig mer enn bare for noen år siden. På listen over de mestselgende bøkene finner vi en god blanding av kjente folkekjære forfattere og nyere stemmer.