Disse bøkene skrevet av kvinner solgte mest i fjor

Sakprosa dominerer lista over mestselgende bøker skrevet av kvinnelige norske forfattere i 2023. Den første romanen er «Gjentakelsen» av Vigdis Hjorth, på åttende plass.

Bokhandelens omsetning økte i 2023

Bokhandelen omsatte for nærmere 4,3 milliarder kroner i 2023. Det er 3,6 prosent mer enn året før. Men på grunn av økte kostnader, går lønnsomheten ned.

Disse krimbøkene solgte mest i 2023

Jørn, Jørgen og Jo topper listen over de mest solgte krimbøkene i 2023.

Fosse kjenner Nobel-effekten

Nobelprisvinner Jon Fosse gjorde et solid byks på salgslistene i 2023. Han var blant de fem forfatterne som solgte mest i norske bokhandler i fjor.

2023 ble et godt år for norsk skjønnlitteratur for voksne

Salget av norske skjønnlitterære bøker for voksne gikk opp 2,5 prosent i 2023 sammenlignet med året før. — Det er svært gledelig at norsk skjønnlitteratur står sterkt, sier Bokhandlerforeningens direktør.

Disse bøkene solgte mest i 2023

En debutant, en veteran, en sakprosaforfatter og to utenlandske tungvektere står bak de fem mest solgte bøkene i norske bokhandler i 2023. — Salgstallene viser god bredde og variasjon, mener Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Dette er de mestselgende krimbøkene hittil i 2023

Vi er et krimelskende folk: Bare i 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krimbøker i norske bokhandler. Den mestselgende krimboka så langt i år er Liza Marklunds "Polarsirkelen", mens Horsts og Engers "Slagside" er den mest solgte norske krimboken hittil i 2023.

Hvor mye selger egentlig en bok?

I løpet av et år selges opp mot 50 000 forskjellige titler i bokhandelen: Noen få i mange tusen eksemplarer, andre bare i noen få. Men hvor mye selger egentlig en “typisk” boktittel? Innlegg i bok365.no.

Årsoppsummering: Slik var salget i bokhandelen i 2022

En oversikt over bokhandelåret 2022, inkludert antall solgte bøker og titler, salg fordelt på bokgrupper og forlag, bestselgere vs. bredde, bokpriser, omsetning og antall bokhandler per kommune og innbygger.