Nå regjerer svensk krimkonge, men nye norske dronninger er på vei

Svenske Pascal Engman er Norges ubestridte krimkonge, mens kvinner dominerer boklista for ny norsk krim.

Disse bøkene skrevet av kvinner solgte mest i fjor

Sakprosa dominerer lista over mestselgende bøker skrevet av kvinnelige norske forfattere i 2023. Den første romanen er «Gjentakelsen» av Vigdis Hjorth, på åttende plass.

Bokhandelens omsetning økte i 2023

Bokhandelen omsatte for nærmere 4,3 milliarder kroner i 2023. Det er 3,6 prosent mer enn året før. Men på grunn av økte kostnader, går lønnsomheten ned.

Disse krimbøkene solgte mest i 2023

Jørn, Jørgen og Jo topper listen over de mest solgte krimbøkene i 2023.

Fosse kjenner Nobel-effekten

Nobelprisvinner Jon Fosse gjorde et solid byks på salgslistene i 2023. Han var blant de fem forfatterne som solgte mest i norske bokhandler i fjor.

2023 ble et godt år for norsk skjønnlitteratur for voksne

Salget av norske skjønnlitterære bøker for voksne gikk opp 2,5 prosent i 2023 sammenlignet med året før. — Det er svært gledelig at norsk skjønnlitteratur står sterkt, sier Bokhandlerforeningens direktør.

Disse bøkene solgte mest i 2023

En debutant, en veteran, en sakprosaforfatter og to utenlandske tungvektere står bak de fem mest solgte bøkene i norske bokhandler i 2023. — Salgstallene viser god bredde og variasjon, mener Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Dette er de mestselgende krimbøkene hittil i 2023

Vi er et krimelskende folk: Bare i 2022 ble det solgt nesten 350 000 innbundne krimbøker i norske bokhandler. Den mestselgende krimboka så langt i år er Liza Marklunds "Polarsirkelen", mens Horsts og Engers "Slagside" er den mest solgte norske krimboken hittil i 2023.

Hvor mye selger egentlig en bok?

I løpet av et år selges opp mot 50 000 forskjellige titler i bokhandelen: Noen få i mange tusen eksemplarer, andre bare i noen få. Men hvor mye selger egentlig en “typisk” boktittel? Innlegg i bok365.no.