Distriktsbokhandlere samles i utviklingsprogram

Denne uka møttes 11 bokhandlere fra hele landet til sin første samling i Merkur bok. Merkur bok er et kompetanse- og utviklingsprogram for bokhandlere i Distrikts-Norge som har som målsetting å sikre et godt bok- og kulturtilbud i hele landet.

Bokhandlere fra hele Norge sammen med Merkur-konsulenter, Cecilie Brun Løwe, rektor ved Fagskolen for bokbransjen, og Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Utvikle bokhandelen i samspill med lokalsamfunnet

Merkurs oppgave er å bidra til å utvikle kompetansen til bokhandlerne med kunnskap, nettverk og verktøy for å styrke lønnsomheten i butikken, finne nye kilder til inntekt og utvikle butikken i samspill med kommunen og bygda eller småbyen.

Denne uken hadde en ny gruppe bokhandlere til sin første samling i Merkur utvikling – grunnpilaren i Merkur-programmet. Her samles en gruppe distrikts-bokhandler på 5 samlinger på 2 dager i løpet av et år.  Det var en engasjert gjeng med både erfarne og nye bokhandlere fra hele landet som deltok på samlingen.

Bidrar til at lesere over hele landet får tilgang til litteratur

Anne Schiøtz fra Bokhandlerforeningen og Cecilie Brun Løwe, rektor ved Fagskolen for bokbransjen  fikk begge anledning til å bli bedre kjent med bokhandlerne da de holdt innlegg om bokhandelens fremtid og mange muligheter.

– Disse bokhandlerne bidrar til at lesere på små steder også har et godt litteraturtilbud, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. Som legger til at hun er glad for at regjeringen sier de vil sikre gode rammevilkår for fysiske butikker som er viktige for sitt lokalsamfunn og videreutvikle Merkur-ordningen.

– Bokhandel er viktige for ethvert lokalsamfunn. Vi ser flere eksempler på at hvis den fysiske bokhandelen forsvinner, så forsvinner også boksalget, sier Schiøtz. – Derfor var det også spesielt spennende å få møte både Hanne Haatuft og Elke Tarraldsen som overtar henholdsvis Geilo bok og Nordkyn bokhandel og sikrer fortsatt drift av disse bokhandlene.

To nye bokhandlere: Hanne Haatuft har nylig tatt over GeiloBok, mens Elke Tarraldsen tar over Norges nordligeste bokhandel, Nordkyn Bok og Papir sammen med mannen 1. juli.

Elke Tarraldsen overtar driften Norges Nordligste bokhandel etter Gøril Søndrol som har drevet Nordkyn bokhandel i mange år.

– Samlingen har vært fantastisk, sier en entusiastisk Elke, det å få sitte sammen med andre folk, både nye og mer erfarne, og høre på deres erfaringer, det er har vært så nyttig og lærerikt. Da kjenner man på at det kanskje ikke er så ensomt som man skulle tro. Jeg klør i fingrene etter å komme igang. Og fagskolen – den skal jeg på! Det blir en student fra Finnmark til neste år!

På denne samlingen deltok bokhandlere fra: Kviteseid Bok og Papir AS, Vågå Bok og Leker AS, Vinstra Bok og Papirhandel, Alvdal Bok og Papir AS, Geilo Bok AS, Vest Telemark Bok og Papir AS, Boksafari AS, Nordkyn Bok og Papir AS, Memo Myre AS, Samisk Litteratursenter AS og Bok og Papir AS, Skjervøy.

Du kan lese mer om Merkur Bok her >>

Merkurkonsulent Hallvard Christensen og Christina Nilsen i Boksafari Langesund spiser is på Sehesteds plass i pausen.