Deler erfaringer på tvers av landegrenser: Bokhandlerutveksling hos Norli Universitetsgata

De siste ukene har Norli Universitetsgata tatt imot to utenlandske bokhandlere på utvekslingsprogram. – Å være vertskap for bokhandlere fra andre land gir oss en kjempegod mulighet til å dele erfaringer og kompetanse på tvers av landegrenser, sier Marianne Doxrud, HR- og Kommunikasjonssjef i Norli.

Nå starter Norges største lesekonkurranse for grunnskolen!

Mandag 12. september gikk startskuddet for Norli Junior Lesekonkurranse. Lærere rapporterer om betydelig økt i lesing og varig forbedring på språktester hos elever som har deltatt i konkurransen tidligere. - Dette synliggjør noe av det viktige arbeidet bokhandelen gjør for å rekruttere nye lesere, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Generasjon #booktok: Unge voksne leser mer, viser ny svensk undersøkelse

I Sverige leser unge voksne nå mer enn andre voksne, ifølge en undersøkelse ved Gøteborgs Universitet. Forskerne kobler økningen til TikTok-fenomenet #booktok og andre bok-trender i sosiale medier.

Å drive selvstendig bokhandel er verdens koseligste jobb – men man får aldri egentlig fri

– Det er ingen tvil om at jeg heier ekstra på de som prøver å gjøre noe eget. Jeg håper bare at det er rom for disse også i fremtiden, sier Kirsti Myrvold. Sammen med broren Lars driver hun Kristiansands eldste bokhandel, Berges Bokhandel.

Sommer er lesetid

Om sommeren har vi bedre tid til å lese. Det merker også bokhandlene. – Bøker som gikk godt i innbundet før jul, får alltid god fart i pocket om sommeren! De kritikerroste bøkene vi ikke har fått tid til å lese ennå, får også ofte en plass i håndbagasjen, forteller Camilla Karlsen, butikksjef for ARK Oslo Lufthavn.

Salget i bokhandelen første halvår

Antall solgte bøker og titler i bokhandelen første halvår 2022 ligger så vidt over fjoråret.

PRIDE i bokhandelen: Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg

Litteraturen har potensiale til å gi nye perspektiver og kunnskap, øke kritisk tenkning og bekjempe fordommer. Her spiller bokhandelen en uvurderlig rolle i å samle og tilby et bredt spekter av bøker av, for og om alle. Når utstillinger av skeive titler fortsatt vekker reaksjoner og protester – da vet vi at det betyr noe at de er der.

Litteraturlunsj hos SV og Venstre

20. juni var bokbransjen invitert til Litteraturlunsj hos SV og Venstre. Tema var Leselyststrategi, boklov og budsjett. – Ikke undervurder bokhandelens betydning, evne eller vilje til å bidra, sa direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz i sitt 3 minutters tilmålte innlegg. Les innlegget her.

Distriksbokhandlere samles i utviklingsprogram

Denne uka møttes 11 bokhandlere fra hele landet til sin første samling i Merkur bok. Merkur bok er et kompetanse- og utviklingsprogram for bokhandlere i Distrikts-Norge som har som målsetting å sikre et godt bok- og kulturtilbud i hele landet.