Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend til Marianne Kaurin

Stipendet ble delt ut under Litteraturfestivalen på Lillehammer i dag.

På bildet: Taran Bjørnstad, leder NBU (t.v.), stipendvinner Marianne Kaurin (midten) og Trine Stensen fra Bokhandlerforeningen (t.h.)
new tab

Barn liker bøker de kjenner seg igjen i, og det gjør de i bøkene til Marianne Kaurin. I tillegg til en god dose humor balansert med litt alvor er dette bøker som treffer godt, sier Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen.

I begrunnelsen fra Norske Barne- og ungdomsbokforfatteres (NBUs) litterære råd heter det:

new tab

«Kaurin er en forfatter som inviterer leseren til å føle med, og leve seg inn i, alle karakterene – ikke bare hovedpersonene. Kaurins bøker roper ikke høyt. Stilen er ofte varsom, forsiktig, antydende, men bøyer ikke unna for det vonde og vanskelige.»

Marianne Kaurin (f. 1974) bor på Nesoddtangen i Akershus, og har gått forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt. Hun debuterte i 2012 med ungdomsromanen Nærmere høst, som mottok strålende kritikker. For boka er hun tildelt «Debutantprisen» fra Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2012, og Uprisen – årets ungdomsbok 2013 (sammen med Ellen Fjestad). Deres Majestet (2016) var hennes første barnebok, illustrert av Ella K. Okstad, og i 2018 kom barnebok nr. 2, Syden.

Om Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend

Stipendet er et samarbeid mellom Bokhandlerforeningen og NBU. Det er NBUs litterære råd som beslutter hvem som får stipendet, som er finansiert av Bokhandlerforeningens medlemmer. Stipendet er på 40.000 kroner.

Høyoppløselig bilde finnes her.

BOKHANDLERFORENINGEN

Trine Stensen