Boklista uke 33 : Norsk tegneserieroman topper boklista for barn og unge

På boklista for uke 33 finner vi hele fire nye tegneserieromaner - og én seiler helt opp på førsteplass. Ellers er det flere kjente navn blant nykommerne, inkludert Vigdis Hjorth med sin siste roman "Femten år. Den revolusjonære våren".

Odin Helgheim topper boklista for barn og unge med den tredje tegneserieromanen i Ragnarok-serien. Foto: Kine-Erica Bjune Yrstad/Outland. Bildet er hentet fra Egmonts egne sider.

Norsk tegneserieroman topper boklista for barn og unge

Sandefjordingen Odin Helgheim (f. 1996) debuterte som forfatter for bare to år siden. Tegneserieromanen Ragnarok – Fenrisulven var en umiddelbar suksess, og ble stemt frem som vinneren av ARKs barnebokpris. Forrige uke slapp Helgheim tredje bok i serien, Tordenguden: Ragnarok 3. Boka var tydeligvis etterlengtet blant leserne, for den gikk rett inn på førsteplass på boklista for barn og unge.

Litt lenger nede på lista finner vi det som kan bli enda en norsk tegneseriefavoritt. Mia Myhr og barna som forsvant er debutboka til 24 år gamle Sara Hjardar. Boka handler om Mia som forsøker å finne ut hva som har skjedd med vennene og søsteren etter at de har forsvunnet etter en badetur. Hjardar fikk bokkontrakt da hun vant Egmonts store tegneseriekonkurranse i fjor. Nå lover forlaget at boka bare er den første i en hel serie om Mia Myhr.

Boklista for skjønnlitteratur: Flere tegneserieromaner og Vigdis Hjorth med revolusjon og familieløgner

Også på boklista for skjønnlitteratur finner vi hele to tegneserieromaner blant nykommerne. På femte plass er Frode Øverlis 21 års grense, og et stykke lengre nede, på 21. plass, ligger Øyvind Sagåsens Høy radioaktivitet. På lista møter vi dessuten flere andre kjente norske navn med nye bøker, som Gert Nygårshaug med Quintessence og Erlend Loe med Giæver og Iunker. Den sistnevnte beskrives av NRK som «gjenkjennelig Loe, med urimeligheter og assosiasjoner i rikt monn».

Vigdis Hjorths mye omtalte Femten år. Den revolusjonære våren, seiler også rett inn og tar andreplassen på boklista for skjønnlitteratur. I boka følger vi hovedpersonen Paula, som en sommer oppdager at moren lyver om familielivet i sine brev til mormoren.

«Vi vet jo at det gjør vondt når knoppene brister, men jeg vet ingen som kan skildre det med slik inderlighet og troverdighet som Vigdis Hjorth. Lesningen gir meg assosiasjoner til en av hennes aller første bøker, «Jørgen + Anne er sant»», skriver Dagbladets anmelder om boka.

Ny førsteplass også på listene for generell litteratur og pocket

Det er ikke bare barneboklista som har får en ny førsteplass i uke 33. I flere måneder har debutant Marit Kolby ligget på topp på boklista for generell litteratur med suksessen Hva og når skal vi spise? Nå må hun gi fra seg plassen til instagramprofil Desireè Andersen og boka Fit på femten minutter.

På boklista for pocket og billigbøker er det Katrine Wessel-Aas som tar førsteplassen, med Emmas bok: Winther-familien: 9

Med det er det ingen tvil om at bokhøsten er i gang for fullt!

Her er alle nykommerne på boklista for uke 33

Trykk på linkene for å komme til de fullstendige boklistene.

Skjønnlitteratur voksne: Vigdis Hjorth: Femten år, Gert Nygårdshaug: Quintessence, Frode Øverli: 21 års grense, Annie Ernaux: Den unge mannen, Erlend Loe: Giæver og lunker, Øyvind Sagåsen: Høy radioaktivitet

Generell litteratur voksne: Desirèe Andersen: Fit på 15 minutter, Trygve Riiser Gundersen: Haugianerne: 1: Enevelde og undergrunn, Jaana Etula: Mummisokker, Atle Næss: Det glemte århundre: Historier fra 1600-tallet, Kristian Hall: Farvel, depresjon, Helge Torvund: Til mor, Lars Saabye Christensen (red.): Hjemmekontoret, Anders Hansen: Deppehjernen

Barn og ungdom: Odin Helgheim: Tordenguden: Ragnarok: 3, Sara Hjardar: Mia Myhr og barna som forsvant: 1, Nicholas Oliver: Grønne traktor: Lydknappbok

Pocket- og billigbok: Katrine Wessel-Aas: Emmas bok: Winther-familien: 9, Natasha Lester: Huset på Rivieraen

E-bøker: Vigdis Hjorth: Femten år, Emelie Schepp: Bjørnen sover, E.A. Straumsnes: Blåmandag, Gert Nygårdshaug: Quintessence, Kaja Nylund: Solgang, Lars Saabye Christensen (red.): Hjemmekontoret, Kjartan Fløgstad: Habeas corpus

Kriterier og kildegrunnlag for Boklista finner du her.

Stikkord: