At Akademika-bokhandel i Bø har blitt en kulturarena, skyldes i stor grad engasjementet til den erfarne butikksjefen Heidi Kjellsen Bærland. Bærland har studert bokbransjestudier på USN, (tidl. Telemark Distriktshøgskule), og har nå jobbet i bokhandel i hele 30 år.
– Det handler jo om interesse, for det er veldig mye jobb. Men det er veldig morsomt også, forteller hun.
Den sjarmerende bokhandelen i Bøgata åpnet dørene i 1921, da under navnet Sandåker bokhandel. Bærland kom inn som bokansvarlig i 1997, og tok over som butikksjef da bokhandelen ble solgt til Akademika i 2015. Men dette har blitt en Akademika-bokhandel litt utenom det vanlige.
– Det er en blanding av en akademisk bokhandel og en bygdebokhandel, forteller hun.
Bare i løpet av fjoråret hadde de 26 ulike kulturelle arrangementer, fra forfatterbesøk, konserter, lesesirkler og egne arrangementer for barn. I mange år har bokhandelen også samarbeidet med Forfatterstudiet i Bø for å arrangere månedlige opplesninger.
– Vi er opptatt av at det er mange ensomme studenter, folk i bygda og mange pensjonister. Da er det fint at vi har en del arrangementer på dagtid, sier Heidi.
Befolkningen har med andre ord blitt godt vant med at det skjer noe i bokhandelen, og det hender at folk kommer innom for å høre hva som skjer fremover. De ansatte har satt opp en egen kontaktliste for interesserte, og sender ut en melding dagen før hvert arrangement. Foreløpig har de 180 personer på lista.
– Det er den beste markedsføringen, mener bokhandleren. – Det gjør at det alltid kommer minst 30-40 stykker på arrangementene.
På det meste har de hatt 120 mennesker inne i den lille bokhandelen, folk i alle aldersgrupper og yrker.
– Det er alt fra unge, forelesere og studenter til godt voksne pensjonister. Så det er ingen mal at det bare er damer over 60!
I tillegg til å selge fag- og pensumlitteratur til studentene, tar bokhandelen også inn et stort utvalg skjønnlitteratur og mye lokallitteratur.
– Vi har full frihet her, forteller Heidi. – Men det er også krevende å drive kombinert student- og allmenn bokhandel. Man må følge godt med.
Samtidig er hun overbevist om at kombinasjonen med studentlitteratur og skjønnlitteratur har vært viktig.
– Vi får mye tilbakemeldinger på at det er en spennende bokhandel. Det er nok litt unikt med en fullassortert bokhandel så langt ute på bygda. Også er det miljøet vi har i Bø veldig spesielt – at du har både studenter og bygdemiljøet.
– Men det er ingen gullgruve, altså, legger hun til. Det er også derfor vi er så aktive med arrangementer.
Heidi forteller at bokhandelen får god støtte fra lokalbefolkningen, og at de ofte skrives om i den lokale avisa, Bø Blad. De selger også godt med lokallitteratur i bokhandelen: «Det hende i Telemark» solgte like mye som Helga Flatlands «Etterklang» til jul.
– Det har blitt sånn at forfattere som holder til i nærheten ofte vil lansere bøkene sine her, forteller hun.
Heidi er ikke i tvil om at vi har et behov for fysiske bokhandler også i fremtiden – ikke minst på små steder.
– Bokhandelen er jo en møteplass. Du snapper opp ting! Nå har jeg jobbet i bokhandel i 30 år, og jeg vet ikke hvor mange ganger de har spådd bokas død. Men nå som vi sitter så mye på skjerm, blir det bare viktigere å koble av med en fysisk bok, sier hun.
– De som leser mye bøker bruker jo alle plattformer og formater. Men papirboka vil bestå, det er jeg overbevist om.
På spørsmål om hva bokhandelen kan og bør bidra med i samfunnet, svarer Heidi:
– I tillegg til å selge bøker og stimulere til leselyst, tenker jeg at bokhandelen har et overordnet ansvar når det kommer til det å se menneskene. Nå vil jeg gjerne ha en kampanje om mobbing, og samle lærebøker og fagbøker om det. Vi har også hatt en kampanje om demens.
Hun forteller også at bokhandelen jobber aktivt for å nå ut til unge lesere. For eksempel hadde de nylig et arrangement hvor de inviterte en Fantasy-forfatter for å snakke mens barna fikk sitte og tegne.
– Vi har jo en utfordring med å få unge til å få unge til å komme til bokhandelen og kjøpe en bok. Så vi prøver å spille på de strengene vi har. Vi må hele tiden tenke på hvordan vi kan nå ut til unge lesere. Besteforeldrene har en viktig rolle, legger hun til.
Er det noe bokhandelen kan bli enda bedre på?
– Vi kan være enda bedre på å markedsføre de smale titlene, mener Heidi.
Hun understreker at hver enkelt bokhandel ikke kan trekke frem alle titler, men at lokale bokhandler kan ta et særlig ansvar for lokale forfattere.
– Hvis hver plass prøver å trekke frem lokale forfattere og hjelpe dem å komme frem, da kommer vi ganske langt!
Stikkord: