Norsklistene er ute – fem debutanter inn på boklista

Denne uken begynner vi å publisere Norsklista - boklista med bare norske forfattere. På ukas liste kommer hele fire skjønnlitterære debutanter inn, og én som debuterer som voksenbokforfatter.

Marie Kinge kommer inn på en 7. plass på Bokhandlerforeningens norskliste med debutromanen "Du lurer ikke meg." Foto: Lina Hindrum/Cappelen Damm

Hele fem debutanter får plass på Bokhandlerforeningens norskliste denne uka: Én diktsamling, én krim og tre romaner for voksne.

Øverst blant debutantene (på en 7. plass) kommer Marie Kinge med romanen Du lurer ikke meg. Ifølge forlaget handler boka «om en far og en datter, om nærhet og avstand til opphavet, om å avslutte liv, og om hva man tar med seg videre og hva man legger igjen i barndommen.»

Inn på lista kommer også:

• Debutant Karoline Mirković, med romanen Divnas bok. Boken har allerede fått flere gode anmeldelser, og høster blant annet en femmer hos Dagbladet, som beskriver den som «en øm og varmende roman om en Veitvet-familie med røtter i Jugoslavia.»
  • Ulf Morten Davidsen med krimdebuten Harmageddon. Davidsen er tidligere journalist, redaksjonssjef og redaktør i NRK Østfold og NRK Oslo og Viken.
  • Billedkunstner Annegjerd Rustand, som debuterer som poet med diktsamlingen Umiskjennelig hennes. Olaug Nilsen gir henne en femmer i Bergens tidene og beskriver boka som «ei vakker diktsamling som alle kan og bør lese.»
  • Marte Skolem med romanen Dørene lukkes. Skolem debuterte med ungdomsromanen Hva jeg gjorde med pengene i 2022. Dørene lukkes er hennes første roman for voksne.

Om Norsklista

Norsklista gir en ukentlig oversikt over salget av ny norsk skjønnlitteratur for voksne (bokgruppe 4.1). Den skiller seg fra den vanlige boklista, som inkluderer både norsk og oversatt litteratur.

Norsklista publiseres bare om høsten, som et tillegg til de øvrige boklistene. Hele norsklista (25 titler) finner du her.

Her finner du kriterier og kildegrunnlag for boklistene.

Stikkord: