Bokhandlerforeningens innspill til stortingsmelding om bærekraftsarbeidet i Norge

Oppsummert mener Bokhandlerforeningen at man må gi rom for å utvikle bærekraftige forretningsmodeller som også gir insentiver for miljøvennlige løsninger, at momsfritaket for bøker må opprettholdes og at terskelverdien for offentlige anbud bør økes for å støtte lokale bokhandler
									
LUKK
Illustrasjonsfoto: Freepik

Regjeringen har begynt prosessen med en ny stortingsmelding om bærekraftsarbeidet i Norge. Meldingen vil se på de områdene der Norge har størst forbedringspotensial, og knytte disse opp til nasjonale prioriteringer og samfunnsutfordringer. Under følger Bokhandlerforeningens innspill til stortingsmeldingen.

Bokhandlerforeningens innspill til stortingsmelding om bærekraftsarbeidet i Norge

Bokhandlerforeningen er interesseorganisasjonen for alle norske bokhandler. Foreningen arbeider for å styrke litteraturen og bokas plass i samfunnet. Vi skal sikre bokhandlerne gode rammevilkår som bidrar til at folk i hele landet får tilgang til et mangfold av litteratur. Bokhandelen er avgjørende for å rekruttere og inspirere lesere. 

Innledning 

Gode lesekunnskaper og tilgang til et mangfold av litteratur er grunnleggende for at Norge skal oppnå bærekraftsmålene. I vårt innspill peker vi spesielt på hvordan man kan fremme velfungerende samarbeid mellom offentlig og privat sektor, både når det kommer til grønn omstilling og inkluderende vekst, sosial utjevning og bærekraftige lokalsamfunn. 

Oppsummering innspill: 

  • Grønn omstilling og inkluderende vekst: Det offentlige må gi rom for at privat sektor kan skape nye forretningsmodeller som også gir insentiver for miljøvennlige løsninger. Boklovens § 12 om regulering av innkjøpsrabatt vil kunne hindre innovasjon og dermed også nye miljøvennlige løsninger. 
  • Et trygt og bærekraftig velferdssamfunn/ sosial utjevning og mobilitet: Momsfritaket på bøker sørger for at bokprisene kan holdes på et lavere nivå. Det sikrer sosial utjevning og bidrar til norsk litteratur blir tilgjengelig for flere. Dette fritaket må opprettholdes. 
  • Bærekraftige byer og lokalsamfunn: Kommuner som aktivt legger til rette for lokale innkjøp, bidrar til å sikre bokhandelens økonomi, og dermed befolkningens tilgang til et mangfold av bøker også på små steder. Terskelverdien for offentlige anbud må økes til minimum 300 000 kroner. 

Grønn omstilling og inkluderende vekst – gi rom for nye forretningsmodeller som også gir insentiver for miljøvennlige løsninger 

Det viktigste norsk bokhandel kan bidra med for å oppnå FNs bærekraftsmål, er å sikre at et stort utvalg av bøker blir gjort tilgjengelig og formidlet over hele landet – og samtidig sørge for at dette gjøres på en mest mulig kostnadseffektiv og miljøvennlig måte. 

Bokbransjen har i lang tid arbeidet med å produsere mest mulig miljøvennlige bøker. Men samtidig som produksjonen av bøker må være bærekraftig, er det også avgjørende å sikre at distribusjonen skjer på en måte som reduserer miljøbelastningen. 

Innenfor distribusjon av bøker forutsetter vi at det vil komme store endringer i årene som kommer. Eksempelvis er det vanlig at forlagene har ansvar for lagerføring av bøker og frakt ut til bokhandelen. Nå ser vi tilfeller hvor bokhandelkjedene kjøper bøker fra forlagene direkte til eget lager og tar ansvar for distribusjonen selv. Det gjør det mulig for bokhandelkjedene å sampakke bøker og andre varer mer effektivt. Dermed kan de sende ut fullere esker og færre biler rundt om i landet. Det er bra for miljøet. 

Bokloven er vesentlig for å nå flere av bærekraftsmålene, men den har ikke et uttalt mål knyttet til grønn omstilling. Likevel er det avgjørende at loven ikke kommer i veien for bransjens evne til å selv finne gode løsninger for å minimere miljøavtrykket. Avanseregulering gjennom bokloven kan fungere som et slikt hinder, og redusere bransjens mulighet til å finne nye og mer bærekraftige løsninger. Dersom reguleringene blir for detaljerte, og forhandlingsrommet for lite, fjernes avgjørende insentiver for nødvendige endringer. 

Ser vi på eksempelet over, er det slik at dersom bokhandelen skal ta på seg mer ansvar og økt risiko knyttet til distribusjon, lagring og retur av bøker, må det også finnes muligheter og økonomiske insentiver for dette. Eller for å si det på en annen måte: Hvis deler av kostnadene forskyves, må også muligheten til inntjening forskyves. Hvis vi skal klare å innfri morgendagens mål, kan vi ikke ha reguleringer som sementerer dagens løsninger. 

Sosial utjevning – sikre fortsatt merverdifritak for bøker 

Momsfritaket sørger for at bokprisene kan holdes på et lavere nivå. Det sikrer sosial utjevning og bidrar til at litteraturen blir tilgjengelig for flere. I et lite språksamfunn som Norge er det spesielt viktig å sørge for at vi har en rik litteratur på morsmålet vårt. Her er momsfritak for bøker avgjørende. 

Frihet til å kunne velge blant et stort utvalg av bøker er viktig for å øke leseglede og -ferdigheter. Folk liker ulike bøker. Årlig selges det over 50 000 forskjellige norske bøker i bokhandelen. Noen få bøker selger i store volum, men de fleste selger få eksemplar. Økonomien i norsk bokbransje er sårbar. Et kutt i kostnader tilsvarende provenyet er ikke gjennomførbart om man samtidig vil opprettholde de litteraturpolitiske målene om mangfold og tilgjengelighet. I en tid med presset økonomi hvor lesing og det norske språk møter stadig større konkurranse, kan vi ikke fjerne politiske tiltak som fungerer. Det er derfor vesentlig å opprettholde merverdifritaket for bøker. 

Bærekraftige byer og lokalsamfunn – heve terskelverdien for offentlige anskaffelser 

Den lille bokhandelen har et stort ansvar på små steder. Den er kulturbærer og skal tilby et mangfold av litteratur til innbyggere i sitt lokalsamfunn. Men norske bokhandler har en svært presset økonomi, særlig på små steder. 

Det å heve terskelverdien for offentlige innkjøp, som er foreslått i Ny lov om offentlige anskaffelser (NOU 2023: 26), kan bidra til at flere kommuner velger lokale leverandører. Økt terskelverdi vil forenkle kjøps- og anbudsprosessen, og gi kommunene større fleksibilitet. Det kan bli enklere for kommunen å kjøpe større deler av et anbud lokalt, samt gjøre flere enkelt-innkjøp lokalt i løpet av ett år, uten å overstige grensen for anskaffelser. 

Vi ser at kommuner som aktivt legger til rette for lokale innkjøp, for eksempel innkjøp av bøker til folke- og skolebibliotek, bidrar til å styrke bokhandelens økonomi. Dermed sikrer de også befolkningens tilgang til et mangfold av bøker. 

Stikkord: