Bokhandlere fordømmer invasjonen av Ukraina

Bokhandlere, forfattere og forlag over hele verden fordømmer invasjonen av Ukraina. Bokhandlerforeningen stiller seg bak dette.

– Ytringsfrihet er viktigere enn noen gang. Våre tanker går til folket i Ukraina, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

– Bokbransjen er en viktig del av mediebildet og bokhandelens samfunnsoppdrag er å legge til rette for at folk finner informasjon og kunnskap. Norske bokhandlere vil fortsette å selge bøker fra russiske forfattere, og bøker som har med Russland å gjøre, sier hun.

– Avisene forteller om det som skjer i Ukraina nå. Som bokhandel ser vi det som vårt samfunnsoppdrag å legge til rette for at folk får tilgang til dybdekunnskap og bakgrunnsinformasjon om konflikten, forklarer Caroline Heitman, markedssjef i Norli.

– Guzel Jakhina er den mestselgende russiske forfatteren nå. Forfatteren har tatt stor personlig risiko ved å markere seg som motstander av krigen. Den hviterussiske forfatteren Svetlana Aleksijevitsj har vunnet nobelprisen for sine bøker der hun dokumenterer krigens lidelser. En boikott av russisk og hviterussisk litteratur vil redusere leserens tilgang til viktig informasjon og kunnskap, det ønsker vi ikke, sier Schiøtz.

– Sensur av litteratur er ekstremt sensitivt. Dette er noe vi forbinder med regimer vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Sensur og boikott av litteratur går på bekostning av ytringsfriheten, og den veien vil vi ikke gå. Bøker kan ikke sammenlignes med andre varer, sier Heitmann.