Bokhandlerforeningen ønsker å gi 100 000 kroner i støtte til mennesker som jobber med ytring i Ukraina

Styret i Bokhandlerforeningen ønsker å gi 100 000 kroner til krisefondet som PEN Ukraina har sammen med PEN Belarus, Polish PEN Club og Open Culture Foundation har opprettet til støtte for ukrainske forfattere, journalister, oversettere, akademikere og kunstnere.

Bokhandlerforeningen er, som så mange andre, opprørt over Russlands invasjon av Ukraina. Vi er forferdet over lidelsene og tap av menneskeliv. Ikke siden andre verdenskrig har det vært så mange flyktninger i Europa, og ytringsfriheten er truet i flere land. Vi håper vi sammen kan hjelpe våre kollegaer i Ukraina.

– Vi vil vise vår solidaritet med Ukraina og det ukrainske folket. Vi gjør det gjennom en bevilgning til et krisefond støtter folk som jobber med ytringer. Russlands angrep på Ukraina er også et angrep på våre felles verdier, og det ukrainske folket kjemper også vår kamp, sier styreleder Hans Antonsen i Bokhandlerforeningen.

Bokhandlerforeningen deltar også på markeringen som finner sted utenfor Russlands ambassade i Drammensveien 74, torsdag 17. mars fra kl. 15.00 til 16.00.

Les mer om krisefondet her >>