Bokhandlerforeningens innspill til statsbudsjettet 2025

Overordnet mener Bokhandlerforeningen at det er behov for en mer ambisiøs satsing på lesing, og at flere departementer må komme på banen. Les våre viktigste innspill til statsbudsjettet her.

Statsbudsjettet for 2025 ble publisert 7. oktober. Bokhandlerforeningen har levert skriftlige og muntlige innspill til Familie- og kulturkomiteen, Kommunal- og forvaltningskomiteen og Arbeids- og sosialkomiteen. Under følger de viktigste punktene vi har spilt inn.

Trenger en mer ambisiøs satsing

Overordnet mener Bokhandlerforeningen at det er behov for en langt mer ambisiøs satsing på lesing enn det som er foreslått i statsbudsjettet.

Bokhandlerforeningen er dypt bekymret for at leseferdighetene synker, og at både unge og eldre oppgir at de sliter med å konsentrere seg om å lese lange tekster. Alle vi som jobber i bokhandel og med bøker, skal fortsette å gjøre vårt beste for å inspirere enda flere til å lese, og oppdage ny litteratur. Men hvis vi ikke klarer å snu den negative lesetrenden, vil det få store kostnader for hele samfunnet på sikt.

Oppsummert har vi trukket frem at:

• Leselyststrategien må ha hele befolkningen som målgruppe, ikke bare de under 19 år. Det er viktig at vi får barn og unge til å lese. Men for å få lesende barn, trenger vi også lesende voksne.
  • Flere departementer må involveres i arbeidet med å få opp lesingen. Lesing er ikke bare kulturpolitikk. Dårlige leseferdigheter øker risikoen for utenforskap, arbeidsledighet og helseplager. Det er en utfordring som angår oss alle, og som krever samarbeid og kunnskap på tvers av sektorer.
  • Bokhandelen er avgjørende for å øke leselyst. Bokhandelen er den aktøren som når aller flest lesere i alle aldre. Nesten dobbelt så mange besøker bokhandelen enn biblioteket i løpet av et år. Hvis distriktsbokhandelen forsvinner, vil det føre til at færre kjøper og leser bøker.
  • Det må ikke være moms på det frie ord. Skal vi lykkes med å få flere til å lese, må folk både kunne låne og kjøpe bøker. En styrking av innkjøpsordningene må derfor ikke finansieres av et dårligere tilbud til leseren i bokhandelen. Moms på det frie ord bidrar ikke til økt leselyst!

Konkret har vi bedt om at:

• Regjeringens leselyststrategi må omfatte hele livsløpet, også voksne lesere. Dette bør gjenspeiles i en styrking av budsjettpostene knyttet til leselyststrategien.
  • Det må settes av midler til å undersøke sammenhengen mellom leseferdigheter og frafall i arbeidslivet.
  • At betydningen av Merkur bok blir anerkjent og at kriteriene for å delta i programmet baseres på bokomsetning fremfor totalomsetning, slik at flere distriktsbokhandler kan delta.
  • Bokhandlerforeningen støtter ellers innspillene fra de andre litteratur-, forfatter- og leseorganisasjonene.

Fra innspillsrunden hos Familie- og Kulturkomiteen

Stikkord: