Bokhøsten er i gang og tradisjonen tro lager vi en egen bokliste for ny norsk skjønnlitteratur!

– Vi er så heldige å ha svært mange dyktige norske forfattere som kommer med nye bøker om høsten. Vi ønsker å bidra til å synliggjøre flere av disse titlene, sier direktøren i Bokhandlerforeningen.

Egen «norskliste» frem til jul

Frem til jul lager Bokhandlerforeningen en egen ukentlig bestselgerliste for ny norsk skjønnlitteratur.

– Bokhøsten er alltid spennende, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen. – Det er ekstra stas å følge våre norske forfattere, både de kjente og de mindre kjente. Derfor lager vi en egen bokliste for ny norsk skjønnlitteratur for voksne. Denne listen kommer i tillegg til våre vanlige boklister, som publiseres hver onsdag, legger hun til.

Høstens første Norskliste finner du her.  Norsklista for uke 33 inneholder titler fra totalt 12 forskjellige forlag, og den presenterer hele 11 flere norske bøker enn den ordinære boklisten for skjønnlitteratur.

– Når det gjelder sakprosa, ser vi at den vanlige listen vår allerede er dominert av norske forfattere. Derfor lager vi foreløpig ikke egne lister der, sier Schiøtz. Tallene viser at det tradisjonelt selges mer oversatt skjønnlitteratur enn oversatt sakprosa. Men det er fullt mulig å lage flere ulike lister, så det er bare å ta kontakt, sier hun.