Boklista uke 50: Brageprisvinner inn på barne- og ungdomsboklista

Tidligere i høst mottok Julia Kahrs Brageprisen for den originale barne- og ungdomsboka “Familien Brattbakk”. Etter en begeistret anmeldelse fra NRK forrige uke, kommer boka denne uka inn på Bokhandlerforeningens bokliste.

Brageprisvinner inn på boklista
Brageprisvinner inn på boklista
Denne uka kommer Brageprisvinner Julia Kahrs inn på boklista med "Familien Brattbakk".

«En av årets villeste bøker»

Julia Kahrs Familien Brattbakk ble vinneren av årets Bragepris i kategorien barne- og ungdomslitteratur. Forrige uke fikk boka en strålende anmeldelse av NRK. Anmelderen beskriver boka som “en av årets villeste barnebøker” og er ikke i tvil om at den slår godt an hos målgruppen. Nå kommer Familien Brattbakk for første gang inn på barne- og ungdomsboklista.

Herman blir en populær julegave

Ellers er det sakprosaboka Herman: Historier fra en udiagnostisert oppvekst som kommer høyest opp på boklista for barne- og ungdomslitteratur i uke 50. Boka har solgt godt siden den kom i salg tidligere i høst, og ser ut til å bli en populær julegave i år.

Både Blodmåne og Den store airfryerkokeboka får ellers beholde topp-plasseringene på boklista for uke 50, etterfulgt av henholdsvis De kaller meg ulven og Abida Raja: Frihetens øyeblikk. De siste førsteplassene på boklista for uke 50 går til Trine Aaalborgs Julequiz: 2022 og Lars Keplers Edderkoppen.

Her er alle nykommerne på boklista for uke 50

(Trykk på linkene for å komme til de fullstendige boklistene).

Skjønnlitteratur voksne: (Ingen nykommere i uke 50)

Generell litteratur voksne: Oddgeir Bruaset: Gjensyn: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, Ingar Kaldal: Skogens menn

Barn og ungdom: Julia Kahrs: Familien Brattbakk, Elin Vatnar Nilsen: Kokebok fra Kardemomme by

Pocket- og billigbok: (Ingen nykommere i uke 50)

E-bøker: Lisa Jewell: Familiens hemmeligheter

Kriterier og kildegrunnlag for Boklista finner du her.

Stikkord: