Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg. God Pride!

Litteraturen har potensiale til å gi nye perspektiver og kunnskap, øke kritisk tenkning og bekjempe fordommer. Her spiller bokhandelen en uvurderlig rolle i å samle og tilby et bredt spekter av bøker av, for og om alle.

Bokhandelen anbefaler skeiv litteratur hele året, men det er godt å å få markere Pride ekstra i juni. Bildet er fra utstilling hos Tronsmo bokhandel.

Bøker bidrar til å bekjempe fordommer

Til helgen starter Pride-feiringen i Oslo. 2022 ble en tragisk påminnelse om at vi fremdeles har en lang vei å gå. Og bokhandelen har sin rolle å spille.

Både nå og resten av året er bokhandelen uvurderlig for å tilgjengeliggjøre litteratur som speiler mangfoldet i samfunnet. Bøker gir oss nye perspektiver og kunnskap, og bidrar med dette til å øke kritisk og selvstendig tenkning og bekjempe fordommer som ofte bunner i uvitenhet. Gjennom litteraturen kan vi opparbeide oss forståelse og empati for alle mennesker. Derfor er det en glede å se at bokhandler i hele landet markerer Pride gjennom flagging, utstillinger og fremheving av skeiv litteratur, både i fysiske butikker og digitale kanaler.

Dessverre vet vi at skeiv litteratur fremdeles kan vekke reaksjoner også her i Norge. Men da er det desto viktigere å fortsette å jobbe for et mer åpent og inkluderende samfunn, der alle grupper og minoriteter kan føle seg trygge og sett.

Som Grunde Almeland, leder av kulturkomiteen på Stortinget, så tydelig sa det i forbindelse med 25.juni rapporten; «Det skal ikke føles som risikosport å holde kjæresten i hånden på åpen gate. Gi hen et kyss på kinnet».

Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg

Så kjære bokhandlere: Fortsett å ta bevisste og inkluderende valg og jobb for å hele tiden beskytte og utvide ytringsrommet. Det er når vi møter motstand, at det er viktig å markere seg. Når utstillinger av skeive titler vekker reaksjoner og protester – da vet vi at det betyr noe at de er der. At det finnes mennesker som møter den samme motstanden, som trenger å finne støtte og representasjon i bokhandelen. Ingen andre arenaer når så mange lesere som nettopp bokhandelen, og er det en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag å tilby litteratur for, om og av alle samfunnsgrupper og minoriteter.

Bokhandelen vil fortsette å gjøre en aktiv innsats for ytringsfrihet og inkludering og mot undertrykking og trakassering. Vi vil arbeide aktivt for å gi plass til de stemmene som historisk har blitt og fortsatt blir begrenset og truet, også – og spesielt – når det har en kostnad. Bare da kan vi si at jobber for en faktisk og reell endring!

GOD PRIDE!

Stikkord: