Endringer i boklistene fra høsten og publisering av boklister i sommer

Fra august 2022 vil boklistene inneholde flere titler og publiseres tidligere enn før. På grunn av ferieavvikling vil boklistene for uke 28, 29 og 30 først bli publisert i august. Til gjengjeld vil boklistene for uke 25 og 27 utvides fra 15 til 25 titler. I tillegg lages det ekstra sommerlister basert på salget i juni, som publiseres i uke 27.

Endringer i publisering av boklistene f.o.m. uke 32

Boklistene vil publiseres tidligere

Vi vet at mange bokhandler, forleggere og forfattere venter på boklistene, og kunne tenke seg å få tilgang på disse tidligere. Fra og med uke 32, 2022, vil derfor boklistene publiseres på onsdager, i stedet for på fredager som det har vært frem til nå. Dette med et lite forbehold om at vi får inn salgstall i tide.

Vi inkluderer flere titler i hver liste

Målet med boklistene er å presentere ny norsk og oversatt litteratur. For å gi en enda bedre oversikt, har vi besluttet å utvide de ukentlige boklistene fra 15 til 25 titler. Månedslistene vil bli utvidet fra 15 til 50 titler.

Som tidligere vil de ukentlige boklistene vise salg av ny litteratur (utgitt innenfor gjeldende fastprisperiode), mens månedslistene gir en oversikt over salg av utgivelser fra alle år.

Fra og med uke 36 vil vi også publisere Norsklista som viser salget av ny norsk skjønnlitteratur for voksne.

All informasjon vil ligge på nettsidene våre

Fra og med uke 32 vil de utvidede boklistene offentliggjøres på nettsidene våre hver onsdag. Vi kommer også til å publisere ukentlige nyhetssaker som viser endringer i listene og øvrig salgsstatistikk for foregående uke.

Vi gjør oppmerksom på at boklista eies av Bokhandlerforeningen. Forlag og andre er selvsagt mer enn velkomne til å skrive om boklistene og lenke til våre hjemmesider, men kan ikke publisere listene i sin helhet på egne sider. Denne regelen gjelder ikke for Bokhandlerforeningens medlemmer.

Ferie og sommerlister

I uke 26 og 27 vil boklistene sendes ut tidligere

Den siste vanlige boklista før sommerferien blir publisert i uke 27 og viser salget for uke 26. Fordi vi vet at mange av dere drar på ferie, så vil boklistene i uke 26 og 27 bli publisert på nettsidene våre onsdag i stedet for fredag. Også dette med forbehold om at alle salgstall blir levert i tide.

Feriestengt og sommerlister

På grunn av ferieavvikling i administrasjonen publiserer vi ikke vanlige lister i uke 28, 29 eller 30. Lister for salg i juli vil bli publisert første uke i august.

I stedet kommer vi til å publisere følgende fire sommerlister basert på salgstall fra juni:

• Sommerliste pocket – (utgitt i 2022), 50 mest solgte i juni
  • Sommerliste skjønnlitteratur – (utgitt i 2022), 50 mest solgte i juni
  • Sommerliste barn og ungdom – (utgitt i 2022), 50 mest solgte i juni
  • Sommerliste sakprosa – (utgitt i 2022), 50 mest solgte i juni

Sommerlistene publiseres på nettsidene våre i uke 27, og dere vil finne dem sammen med de andre boklistene helt nederst i menyen.

Kilder og kriterier for boklistene finner dere her >