Forfatterstipend til Erlend Skjetne, Ida Fjeldbraaten og Ingrid Nielsen

Bokhandelen delte ut 320.000 stipendkroner

Erlend Skjetne, Ida Fjeldbraaten og Ingrid Nielsen ble tildelt Bokhandelens forfatterstipend under Litteraturfestivalen på Lillehammer i dag.

new tab

Dette er tre forfattere vi håper å høre mer til i årene som kommer. Stipendene er ment som en motivasjon til å fortsette skrivingen, sier Elin Øy i Bokhandlerforeningen.

Erlend Skjetne (f. 1988) fikk Bokhandelens forfatterstipend på 200.000 kroner. Skjetne kommer fra Melhus og arbeider med norskopplæring for flyktninger. For diktsamlingen Skare (2019) ble han nominert til Tarjei Vesaas’ Debutantpris.

Ida Fjeldbraaten (f. 1984 i Fredrikstad) fikk Bokhandelens forfatterstipend på 60.000 kroner. Hun er kreativ leder i reklamebyrået Hausmann og markedssjef i småforlaget Teori & praksis. Hun har også hatt tekster med i antologien Signaler.

Ingrid Nielsen (f. 1968) bor og arbeider i Stavanger. Hun fikk Bokhandelens forfatterstipend på 60.000 kroner. Hun debuterte som forfatter i 2016 med diktsamlingen Hemmelig, men aldri som en tyv.

Bokhandelens forfatterstipend skal gå til forfattere i etableringsfasen. Juryen består av Forfatterforeningens litterære råd.

Klikk her for høyoppløselig bilde av Erlend Skjetne

Klikk her for høyoppløselig bilde av Ida Fjeldbraaten