NBU 75 år – vi gratulerer!

Denne uken feirer Norske barne- og ungdomsbokforfattere 75 år i bransjen. Vi gratulerer dem med jubileet, og øker Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend fra 40 000 til 60 000 kroner.

Norske Barne- og Ungdomsforfattere ble grunnlagt i 1947, og feirer i dag 75 år i bransjen. Vi gratulerer, og takker for det viktige arbeidet de gjør for å fremme norsk barne- og ungdomslitteratur og ivareta forfatterne som skriver den.

Her er Bokhandlerforeningens hilsen til NBU i anledning av jubileet:

Tusen, tusen takk for morsomme, spennende, fargerike, gale, fantasifulle, alvorlige, sprudlende, lærerike, gjenkjennelige, triste, altoppslukende og nyskapende bøker til unge lesere i 75 år!

Barn og unge er, som kjent, våre aller viktigste lesere. Det gjør, også som kjent, barne- og ungdomsbokforfatterne til de aller viktigste forfatterne vi har.

Gode bøker er avgjørende for å skape nye generasjoner med lesere. Det er så mye i livet som er avhengig av at du leser godt. Derfor er det viktig at vi alle kan hjelpe barna å knekke lesekoden og finne lesegleden. Som en av våre mange dyktige bokhandlere sa; «Noe av den viktigste bokhandelen skal gjøre er å opplyse, underholde – og gjøre unge glade i bøker». Som samfunn er vi helt avhengige av gode forfattere, som har rom og mulighet for å skrive gode bøker for de viktigste leserne.

Årlig deler Bokhandlerforeningen, på vegne av landets bokhandlere, ut et stipend på til en barne- eller ungdomsbokforfatter. Stipendet har som formål å utvikle forfatterskap og løfte de nye barnebøkene frem. I anledning bursdagsfeiringen er vi glade for å fortelle at vi fra 2023 øker stipendet fra 40 000 til 60 000 kroner.

Tusen takk for den enormt viktige jobben dere gjør, og for langt og godt samarbeid.

Gratulerer med 75 år!

Kjære Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere: Gratulerer så mye med dagen! Takk for at dere gir våre viktigste lesere bøkene de fortjener.