

Om Bokhandlerforeningen
04.01.2021
Bokhandlerforeningen er interesseorganisasjonen for alle landets bokhandler. Foreningen ivaretar bokhandlernes interesser og arbeider for å styrke litteraturen og bokas plass i samfunnet.
Forretningsidé
Bokhandlerforeningen skal være den samlende bransjeforeningen for alle som driver detaljhandel av bøker som eget forretningsområde gjennom bokhandel.
Bokhandlerforeningens kjerneoppgaver er:
Rammevilkår og avtaleverk
- Vi har som mål å sikre optimale politiske, økonomiske og kulturelle vilkår for medlemmene gjennom å ha kunnskap, vilje og evne til å påvirke de beslutningsprosesser som berører foreningens medlemmer.
- Arbeidet kan gjerne gjøres i samarbeid med andre bransjeaktører.
Samfunnskontakt (media), politisk påvirkning og profilering av boka
- Vi skal profilere en åpen og aktiv bokhandel med innsikt og oversikt i fagfeltet.
- Vi skal være en sentral aktør for å styrke bokens posisjon som kultur - og kunnskapsformidler.
- Vi skal synliggjøre sammenhengen mellom sunn økonomisk drift og bokhandelens tilbud til leseren.
- Vi skal ha evne til å sette dagsorden til bokas beste og bidra til kompetanseheving i bransjen.
Bransjestatistikk, undersøkelser og analyser
- Vi skal videreutvikle og styrke evnen til å dokumentere fakta og se nye løsninger for bransjen.
- I strategiperioden skal det prioriteres ressurser og etableres en infrastruktur som muliggjør dette.
Bransjeinformasjon og annen medlemsservice
- Bokhandlerforeningen har som mål å gi alle som har direkte eller indirekte påvirkning på bokbransjens rammevilkår kjennskap til foreningens synspunkter og hovedaktiviteter og utviklingen av norsk bokhandel.
- Vi skal være åpne og aktive informasjonsformidlere og prege debatten om bøker og bokbransjen med våre synspunkter. Det er et mål å bidra til en kunnskapsbasert debatt ved å tilby gode data om bokhandel og bøker.
- Vi skal ha en god kommunikasjon med egne medlemmer som sikrer trygghet og forutsigbarhet, det skal fortløpende vurderes andre måter å kommunisere effektivt med medlemmene. Det er viktig at informasjon til medlemmene gis til riktig tid og i riktig mengde.