Oppstart for nytt kull på Fagskolen for bokbransjen!

Forrige uke var det semesterstart på Fagskolen for bokbransjen, som i år har flere studenter enn på lenge. Mange av studentene søker større faglig kompetanse for jobb i blant annet bokhandel. De gleder seg til et intenst år fullspekket med inspirasjon og kunnskap. Gjennom Fagskolen får de et solid dypdykk i bransjen.

Årets studenter på Fagskolen for bokbransjen.

Gir relevant kompetanse, inspirasjon og mulighet til å bygge nettverk

Fagskolen for bokbransjen er en yrkesrettet utdannelse for ansatte i norske bokhandler og forlag – og andre som ønsker å jobbe i bransjen. Utdannelsen skal gi kunnskap, inspirasjon og bidra til nettverksbygging i alle deler av bokbransjen.

– Skolen gir faglig tyngde, både dybde og aktuell kunnskap om fag som litteratur, salg og ledelse, økonomi, markedsføring og jus. Den er et dypdykk og en oversikt over bokbransje, og skaper bransjetilhørighet og mulighet til å bygge nettverk. Skolen gir også mulighet til gode jobber i bokbransjen og til å gå inn som ledere og mellomledere i blant annet bokhandel, sier rektor ved Fagskolen og tidligere bokhandler Cecilie Løwe.

– Som student på fagskolen så får du en forståelse for, og oversikt over bransjen som er helt unik. Fagskolen gir en solid innsikt og kompetanse som gjør at studentene kan bidra til å styrke bokas viktige posisjon i samfunnet, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz.

Eirin og Emilie startet begge på Fagskolen for bokbransjen denne høsten. Eirin (t.v.) kommer fra Norli og drømmer om en egen bokhandel, mens Emilie (t.h.) ønsker seg en vei inn i bransjen.

Drømmer om en egen bokhandel

Eirin er en av årets 23 fagskolestudenter og jobber i dag i Norli Haraldsgata i Haugesund. Hun elsker møtet med kundene i bokhandelen og drømmer om å en dag åpne sin egen Norli-butikk. Hun har valgt å gå Fagskolen for å få større innsikt i bokas kretsløp og bransjen som helhet. Hun håper også at hun får kompetansen som trengs for å hjelpe henne å nå drømmen om en egen bokhandel.

– Det er rart hvor fort vi følte oss hjemme her på Fagskolen, men akkurat som i bokhandelen så er det et sted hvor bokelskere møter andre bokelskere og kan utveksle kunnskap og erfaringer, forteller Eirin. Vi lærer så mye av flinke undervisere, men også av hverandre, påpeker hun.

Eirin har i tillegg tatt på seg oppdraget å dele oppdateringer om livet som fagskolestudent. Sjekk ut Norli Haraldsgata på Instagram eller Facebook om du er nysgjerrig på hvordan en dag på Fagskolen kan se ut!

Håper Fagskolen kan vise nye veier inn i bransjen

Ved siden av Eirin sitter Emilie, som tidligere har erfaring fra flere år i både Tanum og Norli, men nå har jobbet en stund utenfor bransjen. I likhet med mange andre som har forlatt bokens tjeneste, ønsker hun seg tilbake til bokbransjen igjen. Hun håper at Fagskolen kan åpne noen dører.

– Fagskolen virker som et veldig godt sted å bygge nettverk. I tillegg blir vi kjent med mange ulike sider av bransjen, og får mulighet til å se hvor mange måter man faktisk kan jobbe med bøker på, sier Emilie. Det er jo ikke bare bokhandel, bibliotek og forlag som man kanskje først tenker på, i tillegg finnes det utallige foreninger, interesseorganisasjoner og andre aktører som lett går en hus forbi. Jeg håper Fagskolen kan vise meg noen muligheter jeg kanskje selv ikke hadde tenkt på.

Anna (t.v) og Ingvild (t.h) går Fagskolen for å få større faglig tyngde.

Gir faglig forankring og oversikt over bransjen

Anna kommer også med bakgrunn fra bokhandel og jobber i dag i Norli Universitetsgata. Hun håper å få jobb i forlag en dag. Anna forteller at hun fikk Fagskolen sterkt anbefalt av sine kollegaer og ledere, og håper studiet vil hjelpe henne videre på veien mot forlagsdrømmen.

Anna har allerede rukket å utveksle noen nyttige erfaringer med medstudent Ingvild, som jobber som redaktør i Vega forlag. Ingvild har kommet til Fagskolen for å få en større faglig forankring i jobben som redaktør, og for å forstå hvordan bransjen henger sammen.

– Jeg har en bachelor i nordisk, men på litteraturstudiet får man egentlig ikke særlig innblikk i hvordan en bok faktisk blir til, eller hvordan bokbransjen fungerer i praksis, forteller Ingvild. Mange av bransjens aktører har for meg virket litt «skjulte» eller usynlige, men Fagskolen gir god oversikt over aktørene, og ikke minst hvilke roller de har i bransjen, legger hun til. Jeg tror den praktiske kunnskapen hjelper meg til å bli en bedre redaktør.

Vi ønsker årets studenter lykke til med studiene!

Les mer om Fagskolen for Bokbransjen her.