Velkommen til debatt 24. april: Pensum – på papir eller skjerm?

Skal norske studenter få tilgang til pensum på papir eller i digitalt format? Hvordan lærer de best? Bokhandlerforeningen og partnere inviterer til panelsamtale og frokostmøte onsdag 24. april.

En bred og rik litteratur verner morsmålet

Den 21. februar er den internasjonale morsmålsdagen. I et lite språksamfunn som Norge er det særlig viktig å sikre at vi har tilgang til rik og mangfoldig litteratur på morsmålet vårt.

Bokhandlene består takket være evne til omstilling

Antall bokhandler i Norge har vært relativt stabilt de siste fem årene. – Bokhandlerne er presset økonomisk, men er gode på å omstille seg, mener Bokhandlerforeningens direktør.

Oppstart for nytt kull på Fagskolen for bokbransjen!

Forrige uke var det semesterstart på Fagskolen for bokbransjen, som i år har flere studenter enn på lenge. Mange av studentene søker større faglig kompetanse for jobb i blant annet bokhandel. De gleder seg til et intenst år fullspekket med inspirasjon og kunnskap. Gjennom Fagskolen får de et solid dypdykk i bransjen.

Bokhandel og bokbransjen anerkjent i EU-parlamentet

14. september godkjente Europaparlamentet for første gang en tiltaksrapport som vedrører bokbransjen. Rapporten fremhever bransjens verdi i samfunnet og anerkjenner blant annet bokhandel som en hjørnestein i lokalsamfunnet.

Norsk Litteraturfestival: Hvem bestemmer hva vi leser?

Bokhandlerforeningen inviterer til panelsamtale mellom bokhandlere, forfattere, forleggere og litteraturanmeldere den 25. mai kl. 11:00.

I dag er FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet!

I dag, torsdag 8. september, markerer FN sitt arbeid med lese- og skriveferdighet gjennom en egen dag. Sammen med resten av litteratur-Norge oppfordrer vi til å delta på Lesetimen klokken 19:00. Vi har også bedt bokhandelen svare på hva de kan gjøre for å bidra til økt leselyst og –ferdighet i befolkningen.

Nå har forslaget til den nye bokloven endelig kommet! Dette mener Bokhandlerforeningen om lovforslaget

Bokloven vil danne fundamentet bokhandlere skal drifte på i mange år fremover. Vi er glade for å få en forutsigbar fastpris og en fjerning av 12,5%-rabatten, samt mulighet til å tilby rabatter ved samtidig salg av ulike formater av samme tittel. Samtidig advarer vi mot innføring av avanseregulering og fjerning av fastpris på fagbøker.

Ingeborg Arvola debuterer på boklista for skjønnlitteratur

Boklista for uke 31 er klar, og norske Ingeborg Arvola kommer inn med eposet Kniven i ilden. – En liten del av meg er vant til at bøker ikke blir lagt merke til.