Programmet til WEXFO er lansert

World Expression Forum (WEXFO) samler verdens ytringsfrihetsforkjempere på Lillehammer 22. og 23. mai.

Nobels Fredsprisvinnere Oleksandra Matviichuk fra Ukraina og Shirin Ebadi fra Iran. Sviatlana Tsikhanouskaya fra Belarus, Karam Nachar fra Syria, Sonny Swe fra Myanmar, Iman Seyran Ates, FNs høykommisjonær for ytringsfrihet, Irene Khan og tidligere høykommisjonær Maina Kiai er bare noen av de utenlandske foredragsholderne som skal diskutere temaer som: Når rettigheter kolliderer, er brobygging, religiøst og ideologisk, mulig? Kan vi investere i ytringsfrihet? Hva er kostnaden ved å forsvare ytringsfrihet og demokrati? Har vi det nødvendige rammeverket for ytringsfriheten? Vi møter også de personlige historiene og hører om eksilutfordringer.

Fra norsk side skal Stortingspresident Masud Gharahkhani sammen med iranske kunstnere delta i samtale om utviklingen i Iran. Leder av Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland, Johan F. Andresen er med i paneldiskusjonen «Money talks!“ og Knut Olav Åmås og Anine Kierulf deltar i sesjonen „When rights clash“.

– I vår del av verden tar vi i blant ytringsfriheten for gitt, men nesten daglig kommer det nyheter fra mange deler av verden om at journalister, publisister, demokrati- og ytringsfrihetsforkjempere utsettes for trusler, vold og arrestasjoner. I arbeidet med Wexfo 2023 har det vært viktig å løfte frem historier som viser hvor skjør denne friheten er, få ny kunnskap om hva som truer ytringsfriheten, men også å lete etter løsninger som kan styrke rammeverket for denne fundamentale rettigheten. Målet vårt er at vi skal bidra til å styrke hele infrastrukturkjeden for ytringsfrihet, gjennom samtaler, debatt og kunnskapsdeling, sier Veslemøy Østrem, leder for programkomiteen i Wexfo og sjefredaktør i Alltinget.

Det andre World Expression Forum arrangeres på Lillehammer 22- 23 mai. Fjorårets arrangement samlet 260 deltakere fra mer enn femti land. Prix Voltaire 2023 skal deles ut og flere Wexfo Youtharrangementer holdes for første gang: Før, under og etter kongressen. Det vil også bli arrangert ti workshops i regi av WEXFO sine samarbeidspartnere.

– Det blir et særdeles mangfoldig tilbud som møter årets deltakere“ sier adm.dir. Kristenn Einarsson i WEXFO, vi er svært glade for at så mange av de viktige røstene i det globale ytringsfrihetsarbeidet kommer til Lillehammer i mai.

– Vi trenger mer enn noen gang at det arbeides internasjonalt og systematisk med å forsvare ytringsfriheten, som er en grunnleggende forutsetning for demokratiske samfunn, sa Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen sa da hun ga støtte til WEXFO 2023.

WEXFO Youth WEXFO Youth Lillehammer arrangeres for første gang med over 500 unge i alderen 14-17 år, parallelt med kongressen tirsdag 23.mai. WEXFO Youth Utøya. I forkant av WEXFO 2023, vil et utvalg på 50 ungdommer fra hele verden i alderen 18-35 år ha et eget seminar på Utøya. Deretter vil de delta på konferansen, i paneldebatter og også med en programpost de er ansvarlig for. Deltakerne på WEXFO 2023 er også velkomne til å møte disse på Utøya, søndag 21.mai.

Bokhandlerforeningen er aksjonær og samarbeidspartner til WEXFO sammen med rekke andre nasjonale og internasjonale organisasjoner. Les mer om WEXFO her.