Del en bok på Verdens bokdag 23. april

Spre leseglede! Bli med å markere Verdens bokdag tirsdag 23. april. Del et bilde av deg selv og boka du mener alle MÅ lese.

Jenter med innvandrerbakgrunn leser mest av alle

Ni av ti jenter med innvandrerbakgrunn leste én eller flere bøker i 2023, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Bokhandelen er den viktigste kanalen for å få tak i papirbøker for lesere med innvandrerbakgrunn.

ARKs barnebokpris til Ingvild Bjerkeland

10 000 femte-, sjette- og syvendeklassinger fra flere hundre skoler over hele landet har kåret grøsseren "Udyr" som årets beste barnebok.

Sammen om å skape en lesekultur

På et seminar om leselyststrategi den 26. januar, var det stor enighet på litteraturfeltet om behovet for å skape en lesekultur.

Bli med på leselystseminar 26. januar!

26. januar arrangerer litteraturorganisasjonene et seminar om leselyststrategi på Norsk Barnebokinstitutt. Se programmet og meld deg på her. Det vil bli servert lunsj. Deltagelse er gratis.

ARKs Barnebokpris: Når barna får bestemme boken

ARKs Barnebokpris tar barnas stemme og leselyst på alvor. Prisen har blitt delt ut i 20 år, og i juryen sitter 10 000 barneskoleelever fra hele landet. – Ved å gi en pris til barnebøkene ønsker vi å vise hvor viktig det er å skrive bøker for barna, sier Emilie Jarto i ARK.

Nå starter Norges største lesekonkurranse for grunnskolen!

Mandag 12. september gikk startskuddet for Norli Junior Lesekonkurranse. Lærere rapporterer om betydelig økt i lesing og varig forbedring på språktester hos elever som har deltatt i konkurransen tidligere. - Dette synliggjør noe av det viktige arbeidet bokhandelen gjør for å rekruttere nye lesere, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

I dag er FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet!

I dag, torsdag 8. september, markerer FN sitt arbeid med lese- og skriveferdighet gjennom en egen dag. Sammen med resten av litteratur-Norge oppfordrer vi til å delta på Lesetimen klokken 19:00. Vi har også bedt bokhandelen svare på hva de kan gjøre for å bidra til økt leselyst og –ferdighet i befolkningen.

Generasjon #booktok: Unge voksne leser mer, viser ny svensk undersøkelse

I Sverige leser unge voksne nå mer enn andre voksne, ifølge en undersøkelse ved Gøteborgs Universitet. Forskerne kobler økningen til TikTok-fenomenet #booktok og andre bok-trender i sosiale medier.