Sommer er lesetid

Salget av bøker øker om sommeren. – Sommerferie betyr mer tid til å slappe av å gjøre hva man har lyst til. Det ser vi også på boksalget, sier direktør i Bokhandlerforeningen Anne Schiøtz.

Bokhandelen mangler i Leselyststrategien

For at folk skal lese, må de ha tilgang til bøker. Ingen når så mange lesere som bokhandelen. Likevel er bokhandelen knapt nevnt i regjeringens nye leselyststrategi. Innlegg i bok365.no.

Regjeringens leselyststrategi er lagt frem

Regjeringens nye leselyststrategi, "Sammen om lesing", understreker betydning av god tilgjengelighet til bøker og gode litteraturformidlere. Her kan og vil bokhandelen spille en viktig rolle.

Del en bok på Verdens bokdag 23. april

Spre leseglede! Bli med å markere Verdens bokdag tirsdag 23. april. Del et bilde av deg selv og boka du mener alle MÅ lese.

Jenter med innvandrerbakgrunn leser mest av alle

Ni av ti jenter med innvandrerbakgrunn leste én eller flere bøker i 2023, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Bokhandelen er den viktigste kanalen for å få tak i papirbøker for lesere med innvandrerbakgrunn.

Innspill til SV om Leselyststrategien

SV inviterte til innspillsmøte om leselyststrategi på Stortinget. Her er vårt innspill. – En strategi som skal fremme leselyst, må anerkjenne den rollen som også bokhandelen har i å tiltrekke seg, motivere og engasjere lesere i alle aldre, sa Bokhandlerforeningens direktør Anne Schiøtz.

ARKs barnebokpris til Ingvild Bjerkeland

10 000 femte-, sjette- og syvendeklassinger fra flere hundre skoler over hele landet har kåret grøsseren "Udyr" som årets beste barnebok.

Mangel på konsentrasjon gir færre lesere, viser ny undersøkelse

7 av 10 barn og unge leser bøker, og opplever både at de slapper av og lærer noe ved å lese bøker. Barn og unge leser når bøkene er spennende, men manglende konsentrasjonsevne er hovedårsak til at boka velges bort. Det kommer frem når barn og unge i alderen 8-19 år selv svarer om sine medievaner. Når barn og unge, og spesielt jenter, sier at de ikke klarer å konsentrere seg bør vi som samfunn uroe oss, mener Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen.

Innspill til regjeringens leselyststrategi

Vi mener leselyststrategien ikke må overse den avgjørende betydningen bokhandelen har for å nå frem til, og rekruttere, norske lesere.