Arendalsuka 2024: Leselyststrategi og bokhandelens rolle i demokratiet

Bli med Bokhandlerforeningen på Arendalsuka 2024 - Debatt om leselyststrategien og frokostmøte om bokhandelens rolle i demokratiet.

Om å unngå «fahrenheit 451» - Bokhandelens viktige rolle i demokratiet

>>Følg frokostmøtet om bokhandelens rolle i demokratiet her <<

Neste uke (12.-16. august) er det tid for Arendalsuka 2024. Bokhandlerforeningen deltar med to arrangementer. Begge arrangementene vil strømmes.

Leselyststrategi?

Tid: Tirsdag 13.8.24 15:30 – 16:30
Sted: Arendal bibliotek. >> Følg arrangementet via strømming her <<

Kultur- og likestillingsministeren og kunnskapsministeren lanserte en ny, nasjonal leselyststrategi under Norsk Litteraturfestival 29. mai. Under Arendalsuka arrangerer Bokhandlerforeningen sammen med en rekke andre bransjeorganisasjoner en diskusjon om strategiens innhold og hvorvidt regjeringen har klart å følge opp de gode innspillene de mottok i forkant.

Debatten arrangeres av Foreningen !les, Leser søker bok, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Oversetterforening, Norsk Forfattersentrum, Norsk Bibliotekforening, Den Norske Forfatterforening, Bokhandlerforeningen, Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Forfatterforbundet, Den norske Forleggerforening, Grafill.

Medvirkende:

Lars Petter Sveen, Debattleder, Vårt land
Even Aleksander Hagen, Paneldeltaker, AP
Hege Bae Nyholt, Paneldeltaker, Rødt
Margret Hagerup, Paneldeltaker, H

Mer om arrangementet på Arendalsukas nettsider.

Om å unngå «fahrenheit 451» – Bokhandelens viktige rolle i demokratiet

Tid: Onsdag 14.8.24 08:00 – 09:00
Sted: Norli bokhandel, Alti Arendal kjøpesenter >>Følg arrangementet via strømming her <<

Vern av språket, boken og å sikre leselyst er viktigere enn noen gang i en tid med krig i Ukraina og Europa. Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norli – og en rekke andre samarbeidspartnere med formål å sikre leselyst og vern om det frie ord i Norge – inviterer til frokostmøte og debatt om bokhandlerens viktige rolle i demokratiet, herunder hvordan vi skal sikre mangfold og inkludering og sette fokus på det vi kaller leselyst for både voksne og unge. Og vi spør: Hva skal til for at leselyst kommer inn i den neste regjeringsplattformen? Frokostmøtet følger opp debatten tirsdag om leselyststrategi.

Det blir servert enkel frokost i forbindelse med arrangementet.

Medvirkende:

Simen Velle, Leder, Fremskrittspartiets Ungdom, FpU
Ane Breivik, Leder Unge Venstre, UV
Audun Hammer Hovda, Leder, Sosialistisk Ungdom, SU
Maria Strand Munkhaug, Sentralstyremedlem, Unge Høyres Landsforbund, UHL
Maja Lunde, Forfatter og aktuell med boken «Skjerm barna»
Trine Skei Grande, Adm.dir, Forleggerforeningen
May Britt Lagesen, debattleder, seniorrådgiver, Geelmuyden Kiese
Anne Schiøtz, Direktør, Bokhandlerforeningen
Johan Baklund, Administrerende direktør, Norli

Mer om arrangementet på Arendalsukas nettsider.

Hele programmet til Arendalsuka finner du her.