Nå skal Bokhandlerprisen 2024 stemmes frem

Nå skal de ti nominerte bøkene til Bokhandlerprisen stemmes frem. Vi har snakket med bokhandler Kristin Sæter Kvilhaug (ARK) for å høre hvilke bøker hun tror og håper vi kommer til å se på nominasjonslista

Kristin Sæter Kvilhaug (ARK) forteller hvem hun tror blir årets bokhandlerfavoritter

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut til en av årets nye norske bøker. Ansatte i bokhandel kan stemme frem de nominerte fra og med i dag, 9. oktober og frem til 24. oktober.

En høythengende pris og en anerkjennelse av bokhandlernes arbeid

Bokhandlerprisen er en pris som henger høyt blant norske forfattere, nettopp fordi det er de som jobber i bokhandlene som stemmer frem vinneren.

– Det er liten tvil om at den er viktig for oss bokhandlere. Bokhandlerprisen er en anerkjennelse av jobben vi gjør, sier Kristin Sæter Kvilhaug, butikksjef på ARK Sandvika Storsenter.

Mange litterære godbiter

På spørsmål om hvilke bøker hun tror vi kommer til å finne på nominasjonslista svarer Kristin:

– 2024 har bydd på mange litterære godbiter. Spesielt bokhøsten har vært fenomenal, med titler som Pabbi av Mímir Kristjánsson, Lorden av Tore Renberg, Ikke mennesker jeg kan regne med av Kyrre Andreassen og Vår ære og vår frykt av Abid Raja. Jeg tror absolutt det er en mulighet for at disse nomineres, og alle ville være verdige vinnere, sier hun.

Jævelunge av Frederik Svindland holder jeg også en knapp på, da den, i likhet med fjorårets vinner Da vi var yngre, utgjør et friskt pust i bokverdenen. (Og på listen med Bokhandlerpris-vinnere!)

Noen skjulte perler: En hyllest til naturen og moren – og en uvanlig tilnærming til bestemorrollen

Har du noen “skjulte perler” å trekke frem, som hadde fortjent litt mer oppmerksomhet?

– Akkurat nå holder jeg på med en nydelig liten bok, filmskaper Margreth Olins Song til mor. Jeg visste at jeg måtte lese den etter å ha sett dokumentaren Fedrelandet, og den skuffer ikke! En varm og rørende hyllest til naturen, Oldedalen og ikke minst moren Magnhild. Ellers lo jeg godt av Line Baugstøs Evil Grandma, om Mona, som har en alt annet enn A4-tilnærming til det å bli bestemor.

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken»-prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen».

Bokhandlerprisen stemmes frem gjennom to stemmerunder. Ansatte i bokhandel kan stemme frem de nominerte fra og med 9. oktober og frem til 24. oktober. Stemmeskjema sendes ut til alle Bokhandlerforeningens medlemmer.

De ti nominerte offentliggjøres 28. oktober, mens selve Bokhandlerprisen deles ut 12. november på Litteraturhuset i Oslo.

Mer info om Bokhandlerprisen finner du her.