Kristina Quintano tildeles Bokhandelens sakprosapris 2024

Kristina Quintano mottar Bokhandelens sakprosapris for boken "Smugler eller grenselos?", som følger menneskesmuglere i og rundt Middelhavet. Prisen, som er på 60 000 kroner, deles ut under Norsk sakprosafestival 26. oktober på Litteraturhuset i Oslo.

Kristina Quintano tildeles Bokhandelens sakprosapris 2024. (Foto: Leikny Havik Skjærseth)

– Det betyr enormt mye for meg at temaet flukt og menneskerettighetsbrudd løftes frem. At mine sakprosabøker kan belyse og forklare slik at flere kanskje skjønner hvor kompleks og sammensatt en fluktrute er, gir meg pågangsmot og lyst til å fortsette å formidle, sier Kristina Quintano.

Quintano er journalist, forfatter, oversetter og forlegger med over 25 års erfaring som solidaritetsarbeider i Middelhavet. Gjennom bloggen Budbringeren fra Helvete har hun belyst flyktningkrisen med daglige oppdateringer. I 2022 mottok hun Annette Thommessens hederspris for sitt arbeid med å avdekke menneskerettighetsbrudd mot flyktninger. Smugler eller grenselos? På innsiden av vår tids største folkevandring skildrer flyktningkrisen rundt Middelhavet.

Tar leseren til kjernen av en nattsvart realitet

Smugler eller grenselos? På innsiden av vår tids største folkevandring følger menneskesmuglere i og rundt Middelhavet. Om boken skriver juryen blant annet: «Med et nøkternt og effektivt språk tar Kristina Quintano leseren med til kjernen av en nattsvart realitet: mennesker på flukt mot Europa. Med en kombinasjon av personlig erfaring, grundig journalistikk og dyptpløyende analyse gir hun leseren et sjeldent innblikk i den komplekse virkeligheten bak migrasjonsbølgen.»

«Smugler eller grenselos? tvinger leseren til å ta inn over seg og søke å forstå en tragedie som ofte blir forsøkt skjult, og utfordrer oss til å ta stilling til de mange moralske dilemmaene knyttet til migrasjon. Quintanos førstehånds kjennskap til situasjonen, kombinert med hennes imponerende oversikt over komplekse forhold, gir beretningen en autentisitet og dybde som er sjelden i litteraturen om dette temaet.»

Viser at vi trenger disse bøkene

Quintano forteller at Smugler eller grenselos? er den første boken i en trilogi om flukt og svik.

– Denne prisen viser meg at vi trenger disse bøkene, og ikke minst gir den et lite økonomisk løft til å gå inn i det tiende året som frilanser. Det er jeg svært takknemlig for.

– Sakprosaprisen viser frem forfattere som gir oss ny innsikt i komplekse samfunnsspørsmål. Kristina Quintanos er en sterk og nødvendig stemme om en av vår tids mest presserende humanitære kriser. Bokhandlerne håper prisen kan bidra til at hun kan fortsette sitt viktige arbeid med å dokumentere og formidle virkeligheten rundt mennesker på flukt, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

– NFFO er glade for at prisen kan bidra til å løfte fram en av de store krisene i vår tid, og slik viser sakprosaens betydning for å gjøre oss alle litt mer opplyste. I tillegg er prisen en anerkjennelse til Kristina Quintanos modige forfatterskap, sier Arne Vestbø, generalsekretær i NFFO.

Om Bokhandelens sakprosapris

Bokhandelens sakprosapris har blitt delt ut årlig siden 2011 og tildeles et lovende forfatterskap i etableringsfasen. For å komme i betraktning må forfatteren ha en ny utgivelse det inneværende året. Årets pris deles ut under Norsk Sakprosafestival, 26. oktober på Litteraturhuset i Oslo. Prisen er på 60 000 kr og et diplom. Oversikt over tidligere vinnere finnes her.

Sakprosaprisen deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Juryen er oppnevnt av NFFO og har i år bestått av Espen Stueland, Anders Johansen og Merete Morken Andersen (juryleder). Kristine Isaksen fra NFFO har vært sekretær for juryen.

Kontaktinfo:

Johanne Torper Solem, kommunikasjonsrådgiver i Bokhandlerforeningen
Telefon: 92 26 93 05, e-post: johanne@bokhandlerforeningen.no

Kristine Isaksen, seniorrådgiver formidling, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO)
Telefon: 95 20 19 68, e-post: kristine.isaksen@nffo.no

Juryens begrunnelse for vinnerboka

Årets prisvinner er Kristina Quintanos «Smugler eller grenselos? På innsiden av vår tids største folkevandring» (Solum Bokvennen)

Boken gir en forrykende skildring av en av vår tids mest presserende humanitære kriser. Med et nøkternt og effektivt språk tar Kristina Quintano leseren med til kjernen av en nattsvart realitet: mennesker på flukt mot Europa. Med en kombinasjon av personlig erfaring, grundig journalistikk og dyptpløyende analyse gir hun leseren et sjeldent innblikk i den komplekse virkeligheten bak migrasjonsbølgen.

Quintano har en imponerende evne til å etablere situasjoner og problemstillinger raskt, med et språk rikt på nyanser. Boken utmerker seg dessuten ved sitt høye fortellertekniske trykk og effektiv veksling mellom oversikter, refleksjoner og dramatiske fortellinger om konkrete skjebner. Forfatterens grep med å sette de som hjelper flyktningene på reisen i sentrum er både oppklarende og tankevekkende, og gir nytt perspektiv på migrasjonsdebatten. På denne måten utfordrer hun etablerte forestillinger om helter og skurker, og viser hvordan dagens politikk ofte skaper farligere situasjoner for flyktningene. Gjennom åtte deler som dekker ulike områder rundt Middelhavet, presenterer forfatteren et mangfold av perspektiver som belyser en del av virkeligheten som ellers er underbelyst i offentligheten.

«Smugler eller grenselos?» tvinger leseren til å ta inn over seg og søke å forstå en tragedie som ofte blir forsøkt skjult, og utfordrer oss til å ta stilling til de mange moralske dilemmaene knyttet til migrasjon. Quintanos førstehånds kjennskap til situasjonen, kombinert med hennes imponerende oversikt over komplekse forhold, gir beretningen en autentisitet og dybde som er sjelden i litteraturen om dette temaet. Prosjektet hennes er å korrigere bildet av hvem menneskesmuglerne er, blant annet gjennom å kritisk undersøke språket vi bruker om dem: «Språket som brukes om smuglere var noe av det som fikk meg til å ville dykke dypere ned i de fordommene vi har til dem. All den tid vi mangler språk for å snakke om mennesker på flukt, mangler vi også et språk for å snakke om dem som muliggjør andres flukt.»

Til tross for bokens omfang og potensielt uendelige, utmattende tema, klarer forfatteren å holde leseren engasjert gjennom hele løpet. Boken står dermed fram som et enestående bidrag til norsk sakprosa – informativ, tankevekkende og dypt bevegende.