Dette er vinneren av Bokhandelens sakrosapris 2023!

Ketil Slagstad mottar Bokhandelens sakprosapris 2023 for boken "Det ligger i blodet. Epidemien som forandret Norge" (Forlaget Press). Prisen på 60 000 kroner finansieres av alle landets bokhandlere og deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Slagstad, som er bokdebutant, overrekkes prisen i dag (14.10.23) under Norsk sakprosafestival på Littteraturhuset i Oslo.

Her er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris 2023!

Ketil Slagstad, Anna-Sabina Soggiu og Norun Haugen er de nominerte til Bokhandelens sakprosapris for beste bok i 2023. I år deles prisen for første gang ut til en bok utgitt inneværende år. Unikt i år er at alle de nominerte forfatterne er debutanter, som kan vitne om at det har vært et godt debutantår for norsk sakprosa.

Bokhandelens sakprosapris til Yohan Shanmugaratnam

Yohan Shanmugaratnam mottar Bokhandelens sakprosapris 2022 for Bruddet. Byen som ville ha brexit. Prisen er på 50 000 kroner og deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Selve utdelingen finner sted under litteraturfestivalen på Lillehammer fredag 3. juni kl 1400.

Bokhandlerforeningen på Litteraturfestivalen på Lillehammer: Pris- og stipenduteldinger og debatt

Neste uke er det duket for Litteraturfestival på Lillehammer. Bokhandlerforeningen skal dele ut fire stipender og én pris. I tillegg skal John Thomasgaard delta på debatten "Penga eller litteraturen". Vi gleder oss!

7 millioner bokhandler-kroner til over hundre norske forfattere

— Forfatterstipend er grunnpilaren i veldig mange forfatterskap, sier forfatter Kristine Næss. De siste 25 årene har Bokhandlerforeningen delt ut nesten 7 millioner kroner til 97 norske forfattere. Når årets stipender deles ut på Lillehammer i juni passerer vi hundre!