Årets Mammutsalg er i gang

Mandag 19. februar starter årets største boksalg. Bokkunder over hele landet kan velge mellom rundt 760 titler fra 44 forlag med gjennomsnittlige rabatt på over 50 prosent.

Spol tilbake til 1885. Da så forløperen til dagens Mammutsalg dagens lys. Norske forlag gikk sammen om å sette ned prisen på bøker i en gitt periode. I 1964 tok Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen over regien, og salget fikk navnet Mammut. Hvorfor dette navnet, vites ikke, annet enn at mammuten var stor, og det er salget også.

• I år kan bokkunder gjøre kupp på 758 papirbøker og 1150 lydbøker fra 44 forlag.

Alle bøkene i Mammutsalget er utgitt før 2023.

SPENT: Butikksjef Johanne Engstrøm Nistad ved Ark Egertorget gleder seg til første Mammutsalg i nyoppusset butikk.

Spent butikksjef

– Vi er kjempespente. Mammut er viktigere enn noen gang, sier Johanne Engstrøm Nistad, butikksjef ved Ark Egertorget.

– Mammutsalget bidrar til at folk kan kjøpe litteratur uansett hva slags økonomisk situasjon de er i. Vi håper barnehager og skoler vil benytte anledningen, og at mange vil kjøpe bøker som de kan gi i gave.  Ingen blir gode lesere uten tilgang på bøker, mener Nistad.

Bredt utvalg, høy rabatt

Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen, mener det unike med Mammutsalget er det brede utvalget av bøker med høye rabatter.

– Vi ser at det ofte er andre bøker som selger godt på Mammutsalg enn ellers i året, påpeker Schiøtz.

Lyrikk, for eksempel, kan få oppsving i salgstallene under Mammut. Hans Børlis beste dikt var den mestselgende lyrikkboka i norske bokhandler i fjor, godt hjulpet av Mammutsalget.

Barnebøker selger best

Bøkene som pleier å selge aller mest på Mammutsalget er barnebøker og bøker innen hobby og forming. Debattbøker og bøker om politikk og historie selger også godt.

I år er nesten 200 barnebøker med på Mammutsalget, mens det er nærmere 120 bøker innen historie, politikk, debatt og samfunn.

– Det største utvalget er innen barnebøker. Vi vet at mange foreldre leser høyt for barna sine, og bøker er alltid populære gaver til barn. Nå kan man fylle opp egen bokhylle og gaveskuff, sier Schiøtz.

Bøker til under halv pris

Over 720 av de nærmere 760 papirbøkene i Mammutsalget selges til lave priser.

– Det er kun under Mammut at bokkjøpere over hele landet kan velge mellom så mange bøker med så høy rabatt. For bokhandlerne er Mammut årets nest viktigste salgsbegivenhet. Kun julesalget er viktigere, understreker Bokhandlerforeningens direktør.